Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

5 tips voor een effectief beoordelingsgesprek

3 november 2020

Artikel

Artikel

1. Neem voorbereiding serieus

Al lijkt het soms misschien niet zo, een beoordelingsgesprek hoort tweerichtingsverkeer te zijn. Wil je als werknemer goed beslagen ten ijs komen, dan doe je er dus verstandig aan om je - net als je werkgever -voor te bereiden. Is er iets dat je graag wil bespreken? Wees je werkgever dan voor en schrijf het vast op. Waarschijnlijk weet je bovendien ongeveer wat je werkgever gaat vragen, dus anticipeer daarop door vast mogelijke antwoorden te bedenken. Moet je van te voren een evaluatieformulier invullen? Doe dat dan serieus. Het geeft jou een handvat om de afgelopen tijd te evalueren en biedt de basis voor een vruchtbaar, gestructureerd gesprek.

2. Luister

Bij het tweerichtingsverkeer hoort niet alleen dat je zelf weet wat je wil zeggen, maar ook dat je goed luistert. Ook al ben je goed voorbereid, dan nog is het zaak om in je achterhoofd te houden dat het gesprek er vooral is voor beoordeling van jou en niet door jou. Luister dus naar wat je werknemer te zeggen heeft en probeer dat te koppelen aan concrete gebeurtenissen uit het afgelopen jaar.

3. Stel vragen

Een beoordelingsgesprek betekent hoogstwaarschijnlijk dat je kritiek krijgt. Het is verleidelijk om daarop te reageren door in de verdediging te schieten, maar effectief is dat niet. Probeer juist door te vragen. Waarop is de kritiek gebaseerd en wat zou jij precies kunnen verbeteren?

Ook als je de gelukkige werknemer bent die vooral complimenten krijgt in het beoordelingsgesprek, is het verstandig om door te vragen. Wat doe je dan precies zo goed? Die informatie kun je gebruiken om de positieve lijn voort te zetten.

4. Zorg voor wederzijds begrip

Het doel van een beoordelingsgesprek is dat zowel werkgever als werknemer de deur uit gaan met een goed gevoel en een plan van aanpak voor het komende jaar. Neem aan het eind van het gesprek dus nog even een moment om stil te staan bij wat er gezegd is. Probeer de belangrijkste punten uit het gesprek samen te vatten. Spreek verwachtingen hardop uit. Check of je de (positieve) kritiek van je werkgever op de goede manier geïnterpreteerd hebt en of hij jouw reactie daarop snapt.

5. Meenemen wat er gezegd is

De uitkomsten van een beoordelingsgesprek zijn niets waard als je er vervolgens niets mee doet. Neem de belangrijkste aspecten, die je aan het eind van je gesprek hebt vastgesteld, dus mee in je dagelijkse werk. Denk af en toe even terug aan het gesprek en vraag je af in hoeverre je daadwerkelijk aan de slag bent gegaan met verbeterpunten of het voortzetten van een positieve lijn. Laat reflectie niet wachten tot het volgende beoordelingsgesprek, maar stuur gedurende het jaar bij en communiceer waar nodig, vooruitlopend op het volgende gesprek.

Artikel delen