Sinds 1 juli moeten 30 regio’s bestaande uit gemeenten, provincies waterschappen, netbeheerders, burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties een Regionale Energiestrategie (RES) hebben opgesteld. Daarin geven zij invulling aan de afspraken uit het Klimaatakkoord die zijn gemaakt aan de sectortafels voor Elektriciteit en Gebouwde omgeving. De RES heeft geen juridische status. Dit roept de vraag op hoe de RES omgezet en uitgewerkt kan worden in juridisch bindende besluiten en regels. Hetzelfde geldt voor de Transitievisie warmte (TvW), die gemeenten dit jaar moeten vaststellen. De TvW bevat een plan voor de wijze waarop wijken aardgasvrij worden gemaakt en voor hun warmtevoorziening op een duurzame energiebron overstappen. In dit blog beschrijf ik de wijze waarop de RES en de TvW kunnen worden omgezet in juridisch bindende besluiten en regelgeving. Daartoe plaats ik de RES en de TvW eerst in het kader van de klimaatdoelstellingen uit het Klimaatakkoord.
Voor een uitvoeriger beschrijving van de vaststelling van warmtekavels en de aanwijzing van warmtebedrijven zie mijn artikel “De gemeente als warmteregisseur” in het Nederlands Tijdschrift voor Energierecht 2020, 5/6, p.223 e.v.