Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

Waterstoftankstation voor trucks en scheepvaart geopend voor publiek

Antwerpen heeft sinds kort een multifunctioneel waterstoftankstation. Auto’s, bussen en trucks kunnen hier de tanks vullen. Ook schepen kunnen hier waterstof bunkeren. Na een periode van praktijktests met geselecteerde afnemers is het station op 3 juni geopend voor ‘het publiek’.

H2Platform 10 juni 2021

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht
 
Dit waterstoftankstation van CMB.TECH in Antwerpen levert de unieke combinatie van tanken en bunkeren. Tanken voor lichte én zware waterstofvoertuigen zoals auto’s, bussen, vrachtwagens en speciale voertuigen. Bunkeren voor schepen, zoals passagiersschip Hydroville. Daarnaast is hier een snellaadstation van 350 kW voor batterij-elektrische voertuigen.

Nederlandse inbreng

Het volledige projectmanagement van initiële visie tot operationele installatie, wordt geleverd door het Nederlandse ingenieursbureau Ekinetix. Op donderdag 1 april is de eerste waterstofauto hier afgetankt. Ingenieurs van Toyota Motor Europe hebben namens de Clean Energy Partnership de tests doorlopen.

Binnen 7 maanden gerealiseerd

Projectmanager Paul Blankenvoorde van Ekinetix: “Er is een uitstekende samenwerking met leveranciers en contractors binnen België en uit verschillende buitenlanden. Het station is gerealiseerd binnen 7 maanden. Dat is uniek in de markt waar trajecten vaak jaren lopen.”

Opkomst waterstof-elektrisch faciliteren

Het station is gelegen op een strategische locatie in Antwerpen met goede aansluiting op zowel de stad als snelwegen. Dit station zal in staat zijn de opkomst van waterstof-elektrische voertuigen te faciliteren.

‘Volwaardige energiehub’

Commercieel directeur Jaco Reijerkerk van Ekinetix: “Dit project dat we uitvoeren voor het ambitieuze CMB.TECH past uitstekend in onze strategische visie. Dit is geen standaard station maar een volwaardige energiehub.”

Groene waterstof

Deze multifunctionele energiehub voorziet in de productie, opslag en levering van groene waterstof. De locatie is voorzien van een 1.2 MW PEM elektrolyser. De gebruikte elektriciteit is gecertificeerd groen en dus gegarandeerd zero-emissie.

Trailers vullen voor waterstofgebruik elders

Een belangrijke functionaliteit is het afvullen van tube-trailers met waterstof voor gebruik elders. Zo kan er worden ingespeeld op de elektriciteitsprijs, en kan de elektrolyser een hoge benutting bereiken, ook als er net geen voertuig aan de pomp staat of een boot gebunkerd moet worden. Daarnaast is er ruimte voor het snelste laadstation in België met een vermogen van 350 kW.

Hotspots voor waterstof

De installatie is volledig operationeel na een testperiode van enkele weken. Roy Campe, CTO van CMB.TECH spreekt van een succesvolle periode van 2,5 jaar van ontwikkeling tot aan in bedrijf nemen. “Met de realisatie van de die waterstofstation laten we zien dat we de hele keten kunnen beheersen, dus van de productie van groene waterstof tot aan het gebruik van waterstof in verschillende toepassingen. We zullen de komende maanden opschalen. Daarbij worden havens in de toekomst hotspots voor waterstof omdat daar veel voorzieningen niet zijn te elektrificeren. Daarnaast is de aanvoer van waterstof in havens makkelijker en zijn ter plekke eenvoudiger grote elektrolysers te realiseren.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter