Menu

Zoek op
rubriek
Klimaatweb
0

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van een minder dierlijk, meer plantaardig voedingspatroon?

Voedingscentrum 18 oktober 2021

Vraag & Antwoord

ANTWOORD

Volgens de Gezondheidsraad verkleint een meer plantaardig, minder dierlijk voedingspatroon het risico op coronaire hartziekten en beroerte. De kern van de Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad uit 2015 is de aanbeveling om te eten volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon. Dit is uitgewerkt in richtlijnen voor de voedingsmiddelen groente en fruit, vlees, vis, noten, peulvruchten, graanproducten, zuivelproducten, vetten en olie, dranken, alcohol en keukenzout. De Gezondheidsraad concludeert dat het overtuigend is aangetoond dat de aanbevolen voedingspatronen (met minder dierlijke en meer plantaardige producten, zoals Mediterraan, Scandinavisch, DASH) het risico op coronaire hartziekten en beroerte verkleinen. Gerandomiseerd en gecontroleerd interventieonderzoek laten namelijk zien dat dergelijke voedingspatronen de bloeddruk verlagen en uit cohortonderzoek komt naar voren dat ze samenhangen met een lager risico op coronaire hartziekten en beroerte. Verder zijn deze patronen geassocieerd met een lager risico op diabetes, darmkanker en sterfte ongeacht de doodsoorzaak. Het is overtuigend aangetoond dat vegetarische voedingspatronen het risico op coronaire hartziekten verkleinen. Interventieonderzoeken tonen aan dat vegetarisch eten de bloeddruk verlaagt en cohortonderzoek laat een samenhang zien met een lager risico op coronaire hartziekten (Gezondheidsraad 2015)