Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

Kamerbrief over voortgang Duurzaam vervoer

Staatssecretaris Heijnen (IenW) informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de maatregelen voor duurzame mobiliteit. Daarnaast informeert zij de Kamer over het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Klimaat. Het IIBO-Klimaat bekijkt welke beleidsmaatregelen er nodig zijn om de klimaatdoelen van 2050 voor de mobiliteitssector te halen.

13 januari 2023

Kamerstuk: kamerbrief

Kamerstuk: kamerbrief

Geachte voorzitter,

Om duurzame mobiliteit voor iedereen bereikbaar te maken, is sinds ons vorige overleg op 29 juni jl. samen met kennisinstellingen, sectorpartijen en maatschappelijke organisaties mooie voortgang geboekt. Uw Kamer is daarover via een aantal brieven geïnformeerd. Met deze brief deel ik de belangrijkste ontwikkelingen sinds juni 2022 met uw Kamer. Daarnaast informeer ik uw Kamer over een aantal zaken voor de komende periode. In de bijlage van deze brief is een overzicht opgenomen waarin de laatste stand van zaken wordt gedeeld op diverse deelonderwerpen op het gebied van duurzaam vervoer.

Belangrijkste ontwikkelingen

De inzet op techniek en innovatie voor klimaatneutrale mobiliteit heeft geleid tot verdere verduurzaming van de mobiliteitssector. Het vertrouwen om in Europa de afspraak te maken om vanaf 2035 alleen nog maar emissievrije nieuwe personenauto’s te verkopen, is een positieve uitkomst daarvan. Het is de verwachting dat binnen enkele jaren een vergelijkbare afspraak gemaakt wordt voor zware voertuigen. Dit past in de trend van steeds meer normeren, ook voor luchtvaart en scheepvaart. Europa volgt het Nederlandse voorbeeld en hiermee wordt een nieuwe fase ingeluid: we gaan van koploper naar de uitrolfase. Een groot deel van de bevolking is hier klaar voor. Dat merk ik aan de betrokkenheid bij de verschillende projecten en aan het volledig benutten van de subsidies voor Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP), Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB), Zero Emissie Trucks (AanZET) en Elektrische Bedrijfsauto’s (SEBA). Het is niet meer de vraag óf we overgaan naar emissievrij vervoer, maar hoe en hoe snel. Dit brengt nieuwe opgaven met zich mee. Zo heeft de minister van Klimaat en Energie u recent geïnformeerd over de netcongestie. Dit kan ook impact hebben op elektrisch rijden, met name voor de transportsector. Het is goed dat Nederland al relatief vroeg aan de slag is gegaan met pilots en experimenten voor de introductie van schone mobiliteit. Daardoor lopen we in een vroeg stadium tegen dit soort knelpunten aan en hebben we de tijd ze aan te pakken. Er is inmiddels een mooi netwerk van organisaties dat hiermee constructief aan de slag is.

Deze periode vraagt om het goed vasthouden aan de ingezette koers, met vertrouwen de samenwerking voort te zetten en het nauw betrekken van de burgers en bedrijven die de komende jaren te maken krijgen met deze ontwikkelingen. Helaas worden we daarbij ook geconfronteerd met de gevolgen van de Oekraïne-oorlog. Deze heeft effect op de energieprijzen en daarmee ook op de prijs van bijvoorbeeld elektrisch rijden. Het kabinet zet zich in om de meest ernstige gevolgen van deze prijsstijgingen te beperken. Zo is besloten de korting voor elektriciteit in de eerste schijf energiebelasting door te trekken tot en met 2024, wat een positief effect heeft op de laadprijs.

Lees verder

Lees hier de gehele Kamerbrief over voortgang Duurzaam vervoer

Bijlagen

Beslisnota's bij Kamerbrief over voortgang Duurzaam vervoer

Energieketens voor CO 2-neutrale mobiliteit

Biomassa in Mobiliteit

Monitoringsverslag AFID-richtlijn

Juridische quickscan Verenigbaarheid van een nationale zakelijke vlootnorm met het EU-rech

Eindrapport evaluatie flankerende maatregelen EV Eindrapport november 2022

EVI Zero-Emission Government Fleet Declaration

Trendrapport Logistieke Voertuigen 2022 - Deel 1 Lichte Bedrijfsvoertuigen

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter