Na een gezamenlijke actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere Europese toezichthouders hebben 21 luchtvaartmaatschappijen hun misleidende duurzaamheidsclaims aangepast. De actie werd gestart naar aanleiding van klachten van de Europese consumentenorganisatie BEUC, ondersteund door de Consumentenbond.

De betrokken maatschappijen – waaronder grote namen als KLM, Air France, Lufthansa en Ryanair – hebben toegezegd hun communicatie over duurzaamheidsinspanningen aan te scherpen. Zo mogen zij niet langer de indruk wekken dat de negatieve effecten van CO₂-uitstoot volledig gecompenseerd kunnen worden via klimaatprojecten. Ook absolute claims als ‘duurzaam’ of het gebruik van groene blaadjes worden verboden, tenzij deze aantoonbaar en concreet onderbouwd zijn. Claims over toekomstige duurzaamheidsdoelen moeten eveneens gefundeerd zijn met duidelijke informatie over de berekening en vergelijking van CO₂-uitstoot.
Martijn Ridderbos, bestuurslid van de ACM, stelt: “Het is belangrijk dat consumenten niet misleid worden door duurzaamheidsclaims. Met deze actie stellen we een duidelijke ondergrens. [...] Het is ook goed dat de luchtvaartbranche dit zelf inziet en stopt met het gebruik van deze misleidende claims."
De meeste luchtvaartmaatschappijen hebben hun uitingen inmiddels aangepast. Nationale toezichthouders blijven echter waakzaam: wie de regels overtreedt, riskeert handhaving door de betrokken EU-lidstaat. De ACM werkt in dit kader samen met de Europese Commissie in het CPC-netwerk (Consumer Protection Cooperation).
Deze gezamenlijke Europese aanpak zet een nieuwe standaard in transparante en betrouwbare communicatie over duurzaamheid binnen de luchtvaart. Hiermee worden consumenten beter beschermd tegen greenwashing en krijgen ze eerlijkere informatie over de milieu-impact van vliegen.
