De Autoriteit Financiële Markten (AFM) publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen van correcte, duidelijke en niet-misleidende duurzaamheidsclaims.
Marketinguitingen van marktpartijen bevatten vaak duurzaamheidsambities
Informatie over duurzaamheid moet correct, duidelijk en niet-misleidend zijn
De leidraad biedt handvatten voor het voldoen aan bestaande informatieverstrekkingsnormen bij het doen van duurzaamheidsclaims
De leidraad is geconsulteerd van 12 juni tot 24 juli 2023
De financiële sector heeft een cruciale rol bij de verduurzaming van de economie. In (marketing)uitingen van financiële marktpartijen staan vaak duurzaamheidsambities en andere duurzaamheidsclaims beschreven.
De AFM vindt transparantie over duurzaamheidsaspecten van groot belang. Wij zien de groeiende aandacht hiervoor bij marktpartijen dan ook als een positieve ontwikkeling. Informatie moet correct, duidelijk en niet-misleidend zijn. Dit geldt ook voor duurzaamheidsclaims.
In de Leidraad duurzaamheidsclaims vinden financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders handvatten om te voldoen aan de bestaande informatieverstrekkingsnormen. De leidraad doet dit aan de hand van drie overkoepelende uitgangspunten:
juist, representatief en actueel;
concreet en goed onderbouwd; en
begrijpelijk, passend en vindbaar.
In de leidraad worden deze uitgangspunten nader toegelicht en worden praktische voorbeelden gegeven.
De leidraad is deze zomer geconsulteerd van 12 juni tot 24 juli 2023. Daarop zijn reacties van zeven verschillende brancheverenigingen ontvangen. De AFM heeft de reacties bestudeerd en de leidraad op plekken aangepast. De belangrijkste wijziging is dat er twee good practices aan de leidraad toe zijn gevoegd. In het feedbackstatement lichten we verder toe hoe we met de reacties om zijn gegaan.