Kan het grootste commerciële vliegtuig, de Airbus A380, op waterstof vliegen? Dat wordt nu uitgezocht en als het kan dan moet het toestel in 2035 luchtwaardig zijn. Vliegtuigbouwer Airbus, GE (General Electrics) en Safran Aircraft Engines hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Het uitgangspunt is een bestaande A380 maar dan met straalmotoren die geen kerosine verstoken maar waterstof. In 2035 moet de Airbus A380 op waterstof operationeel zijn. De producenten mikken op opslag van waterstof in vloeibare vorm, dus gekoeld naar een temperatuur van -253 graden Celsius. In gasvorm zouden te grote tanks nodig zijn.
CFM International (CFM) zal de verbrandingskamer en het brandstof controle systeem van een GE Passport turbofan motor aanpassen voor waterstof. Een prototype van deze motor wordt in de testfase achter op de body van een A380 testtoestel gemonteerd. Voorafgaand zal CFM de nodige proeven doen met de motor op de grond.
“Dit is de meest vergaande stap die Airbus zet op weg naar een tijdperk waarin we op waterstof vliegen, nadat we in september 2020 de eerste ZEROe-concepten toonden”, aldus Sabine Klauke, Airbus Chief Technical Officer. “Waterstofverbranding is een van de fundamentele technologieën die we aan het ontwikkelen zijn in het kader van het CFM RISE programma”, zegt Gaël Méheust, president & CEO of CFM. “Door de samenwerking met Airbus hebben we nu een dreamteam om een straalaandrijving op waterstof te realiseren.”
De hele luchtvaartindustrie onderzoekt en investeert momenteel in waterstof ten einde de uitstoot flink te verlagen. Het doel is nul emissie in 2050 en volgens Airbus kan dat mede lukken door bestaande motoren geschikt te maken voor waterstof.