Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

Airbus pakt door met waterstof

Kan het grootste commerciële vliegtuig, de Airbus A380, op waterstof vliegen? Dat wordt nu uitgezocht en als het kan dan moet het toestel in 2035 luchtwaardig zijn. Vliegtuigbouwer Airbus, GE (General Electrics) en Safran Aircraft Engines hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Het uitgangspunt is een bestaande A380 maar dan met straalmotoren die geen kerosine verstoken maar waterstof. In 2035 moet de Airbus A380 op waterstof operationeel zijn. De producenten mikken op opslag van waterstof in vloeibare vorm, dus gekoeld naar een temperatuur van -253 graden Celsius. In gasvorm zouden te grote tanks nodig zijn.

H2Platform 25 februari 2022

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Straalmotor ombouw naar waterstof

CFM International (CFM) zal de verbrandingskamer en het brandstof controle systeem van een GE Passport turbofan motor aanpassen voor waterstof. Een prototype van deze motor wordt in de testfase achter op de body van een A380 testtoestel gemonteerd. Voorafgaand zal CFM de nodige proeven doen met de motor op de grond.

ZEROe concepten van Airbus

“Dit is de meest vergaande stap die Airbus zet op weg naar een tijdperk waarin we op waterstof vliegen, nadat we in september 2020 de eerste ZEROe-concepten toonden”, aldus Sabine Klauke, Airbus Chief Technical Officer. “Waterstofverbranding is een van de fundamentele technologieën die we aan het ontwikkelen zijn in het kader van het CFM RISE programma”, zegt Gaël Méheust, president & CEO of CFM. “Door de samenwerking met Airbus hebben we nu een dreamteam om een straalaandrijving op waterstof te realiseren.”

2050 luchtvaart op waterstof

De hele luchtvaartindustrie onderzoekt en investeert momenteel in waterstof ten einde de uitstoot flink te verlagen. Het doel is nul emissie in 2050 en volgens Airbus kan dat mede lukken door bestaande motoren geschikt te maken voor waterstof.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter