Menu

Zoek op
rubriek
Klimaatweb
0

British Airways richt vizier op waterstof

Vliegen op waterstof is technisch mogelijk. Welke luchtvaarmaatschappij gaat het echter doen? British Airways heeft plannen. Producent ZeroAvia verwacht in 2023 een vliegtuig klaar te hebben met elektromotor die stroom geleverd krijgt van brandstofcellen op waterstof. Dit toestel kan tot aan 800 kilometer vliegen en biedt plaats aan 20 passagiers. De Britse overheid draagt hieraan zo’n 12,5 miljoen euro bij.

H2Platform 29 december 2020

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht
 

Waterstof-elektrische luchtvaart

Dat is nog niet veel, maar wel een begin en dat trekt aandacht. British Airways heeft zich onlangs aan de poort gemeld bij deze vliegtuigbouwer. De Britse luchtvaartmaatschappij gelooft dat er toekomst is voor waterstof-elektrische luchtvaart om bij te dragen aan emissievrij vliegen in 2050.

‘Nul CO2 is ons streven’

“Nul CO2 is ons streven voor 2050”, aldus Sean Doyle, CEO van British Airways. “Op de korte termijn investeren we in efficiency en het afvangen van kooldioxide, maar voor de langere termijn kijken we naar nieuwe technologie zoals vliegtuigen op waterstof.”

In 2030: 100+ passagiers en 1.600 km

British Airways is daarvoor een partnerschap aangegaan met ZeroAvia binnen het zogenaamde Hangar 51 Programme. Het ontwikkelen van toestellen op waterstof staat daarin centraal. In 2023 moet dus een toestel klaar zijn voor 20 passagiers, maar in 2027 staat eentje voor 100 passagiers op de lijst. In 2030 wordt een nog groter exemplaar beoogd met een vliegbereik van meer dan 1.600 kilometer.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter