Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

Één van de antwoorden op netcongestie in Nederland ligt ‘achter de meter’

Nederland staat bekend om de vooruitstrevende houding ten opzichte van hernieuwbare energie, maar worstelt met het hardnekkige en almaar groeiende probleem van netcongestie. Deze filevorming op het stroomnet zorgt er niet alleen voor dat groene ambities van bedrijven stil komen te liggen, maar heeft tevens een sterke remmende werking op de economie.

11 June 2025

Bedrijven die zitten te popelen om hun bedrijfsactiviteiten uit te breiden of te elektrificeren stuiten op vertragingen of krijgen simpelweg te horen dat hun aanvraag voor een nieuwe aansluiting op het net is afgewezen of nog 10 jaar duurt. Daarnaast riskeren ze een boete van de netbeheerder bij het overschrijden van de gecontracteerde netcapaciteit. Dit zit groei in de weg, schrikt investeerders af en kan bedrijven doen beslissen om hun activiteiten te verleggen naar regio’s waar sprake is van betrouwbaarder stroomvoorziening waarmee economische activiteit verloren kan gaan.

Het tij keren met ‘achter de meter’-technologieën

Innovatieve energieoplossingen, stellen bedrijven in staat om hun energieverbruik onafhankelijk van de netbeheerder realtime te beheren en optimaliseren. Deze oplossingen communiceren rechtstreeks met energieverbruikende assets, zoals elektrische voertuigen, warmtepompen, koelsystemen etc. De uitdrukking ‘achter de meter’ verwijst dan ook naar het feit dat de oplossingen aan de gebruikerskant van de elektriciteitsmeter worden ingezet.

Achter-de-meter oplossingen communiceren in real-time met lokale systemen voor hernieuwbare energieopwekking, zoals zonnepanelen en batterijen. Door ‘achter de meter’ te sturen kunnen bedrijven de opgewekte energie in combinatie met het gecontracteerd vermogen en lokale opslag in batterijen, efficiënt verdelen over de verschillende assets die het op dat moment nodig hebben, zoals een laadplein. Dit draagt bij aan maximale energie-efficiëntie en helpt tegelijkertijd om boetes van de netbeheerder te voorkomen.

Een goed voorbeeld hiervan is Albert Heijn. De supermarktketen werd geconfronteerd met een belangrijke uitdaging waar veel bedrijven mee worstelen: in het streven naar net zero moest het omvangrijke wagenpark van vrachtwagens en bestelbussen worden geëlektrificeerd. Echter, de extra stroomcapaciteit die nodig is voor het opladen van al deze elektrische voertuigen wordt bemoeilijkt door netcongestie.

In samenwerking met Univers pakte Albert Heijn dit probleem aan door de uitrol van 'achter de meter'-technologie, oftewel een Power Management Systeem. Er werd een geavanceerde energie-infrastructuur ingericht die lokale energieopwekking, energiedistributie en optimalisatie van energieopslag digitaal integreert. Een combinatie van lokaal en in de cloud gebaseerde oplossingen die zijn ontworpen voor naadloos energiemanagement.

Hiermee beheert Albert Heijn de complexe dynamiek van lokale energieopwekking en -verbruik en slaagt Albert Heijn erin om het energieverbruik op de Distributiecentra (DC’s) en Home Shopping Centra (HSC’s) binnen het gecontracteerde vermogen met de netbeheerder te houden, terwijl tegelijkertijd het groeiende aantal elektrische bedrijfsmiddelen op een dynamische manier van stroom wordt voorzien. Het resultaat is een efficiënter en zelfvoorzienend energiemodel dat de druk op het elektriciteitsnet verlaagt, zonder dat de operationele continuïteit in het gedrang komt. Zo blijft het wagenpark actief én blijft de 24/7 bevoorrading van supermarkten en de thuisbezorging vanuit de DC’s en HSC’s ongestoord doorgaan.

Op weg naar een decentrale en veerkrachtiger energietoekomst

Het aanpakken van netcongestie vraagt om een veelzijdige aanpak. Investeringen in infrastructuur en beleidshervorming zijn van cruciaal belang voor het opvoeren van de capaciteit en flexibiliteit van het net. Organisaties kijken meer en meer naar decentrale energieoplossingen en digitaal-gestuurd beheer van de vraagkant om zo de directe druk op het net te verlichten.

Naarmate de netcongestie verergert en het opwaarderen van de infrastructuur langer duurt, bieden oplossingen achter de meter bedrijven directe verbeteringen - passend bij hun duurzaamheidsdoelstellingen en groeiplan.

Samenwerkingen zoals die tussen Albert Heijn en Univers zijn een blauwdruk voor bedrijven in Nederland en de rest van Europa. Op deze manier kunnen zij een actieve bijdrage leveren aan het verminderen van de druk op het stroomnet en hun bedrijfsactiviteiten toekomstbestendig maken in een tijd van dreigende energieonzekerheid.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter