Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

Energieleveranciers houden zich beter aan regels tijdige facturatie

Energieleveranciers houden zich beter aan de regels voor het versturen van jaar- en eindafrekeningen. Dat blijkt uit onderzoek door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Autoriteit Consument & Markt 2 april 2024

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

De ACM heeft energieleveranciers in de zomer van 2023 aangesproken op de facturatie omdat 1/3 van de bedrijven de jaar- en eindrekeningen niet op tijd verstuurde. Deze leveranciers moesten met verbeterplannen komen en zijn vervolgens extra gecontroleerd door de ACM. Hieruit blijkt dat bijna alle leveranciers hun facturatie op orde hebben gebracht.

Energieleveranciers zijn verplicht om hun klanten (consumenten en andere kleinverbruikers) jaarlijks een afrekening te sturen, zodat de klant weet of hij moet bijbetalen voor de levering van gas en/of elektriciteit of dat hij geld terug krijgt. Bij een verhuizing of overstap naar een andere leverancier moet de klant om dezelfde reden zo snel mogelijk na de overstap een eindafrekening ontvangen. Leveranciers moeten de jaar- of eindafrekening binnen 6 weken na de einddatum verstuurd hebben aan hun klanten.

De ACM heeft met energieleverancier Qwint bindende afspraken gemaakt over de facturatie en uitbetaling van tegoeden. De leveranciers Nieuwe Stroom en easyEnergy stonden onder verscherpt toezicht omdat het versturen van eind- en jaarrekeningen niet in orde was. Beide leveranciers hebben inmiddels orde op zaken gesteld. De ACM heeft de aanvullende voorschriften voor de vergunning van deze 2 leveranciers ingetrokken.

 

Documenten

Lees hier Openbare versie besluit intrekking aanvullende vergunningsvoorschriften E-energy Europe-B

Lees hier Openbare besluit intrekking aanvullende vergunningsvoorschriften Slim met Energie

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter