De missie van batterij-innovator LeydenJar is om als eerste een puur silicium batterij aan de praat te krijgen. Deze batterijen hebben een zeer hoge opslagcapaciteit, zorgen voor 85% minder CO2-uitstoot en hebben een oneindig voorradige grondstof. Hoofd product management Ewout Lubberman: “Dit is iets wat de industrie al tientallen jaren ziet als de heilige graal.”
“Silicium heeft twee grote voordelen: het kan zeer veel energie opslaan en het is vrijwel oneindig voorradig: het kan namelijk worden gewonnen uit zand (siliciumdioxide). Silicium heeft echter ook een nadeel: het materiaal zwelt erg op en krimpt ook weer sterk in. Dat zorgt ervoor dat normaal gesproken zo’n batterij na twee of drie keer opladen en ontladen de prullenbak in kan. Precies dat nadeel hebben we weten aan te pakken en inmiddels zo goed als opgelost. Er werken hier experts met 25 verschillende nationaliteiten aan deze deep-tech ontwikkelingen. Na jarenlang experimenteren in ons lab hebben we de levensduur van de batterij sterk verbeterd.”
“De hoge energiedichtheid van de siliciumbatterij is handig voor een smartphone, voor een elektrische auto en zeker voor een vliegtuig dat wil opstijgen. Hoe meer energie er in de batterij kan, hoe kleiner die kan worden en dat kan voor grote vooruitgang zorgen. Nu bestaat bijvoorbeeld nog zo’n 30 procent van een telefoon uit een batterij. Er is Apple veel aan gelegen om die telefoon zo dun mogelijk te maken en ruimte te maken voor een (extra) camera, AI-chip of bewegingssensor. Voor elektrische auto’s geldt dat het bereik door onze batterij- technologie twee keer zo groot kan worden. Maar de grootste milieu- impact gaan we bereiken in de vliegsector. Want er is nu geen batterij die zelfs maar in de buurt komt van de energiedichtheid die nodig is om vliegtuigen letterlijk van de grond te krijgen. Het is onze droom om het vliegverkeer te elektrificeren.”
“Op dit moment zitten we in een ingewikkelde fase. We hebben 90 man rondlopen en volgend jaar is de fabriek af, maar we hebben nog niet één product verkocht. In 2026 willen we de fabriek in Eindhoven operationeel hebben. Die zal zich alleen richten op consumenten- elektronica. Zodra deze eerste fabriek in bedrijf is, kunnen we winstgevend worden. Daarna wordt er opgeschaald.
‘Onze droom is om het vliegverkeer te elektrificeren’
De tweede fabriek wordt een factor 20 groter en gaat zo’n 300 miljoen euro kosten. We zijn met durfinvesteerders en overheidsorganen in gesprek om de fabriek in 2028 of 2029 open te laten gaan. Dan heb je het over de productie van batterijen voor 20.000 auto’s of honderden vliegtuigen per jaar.”
“De productiemethode van de silicium batterijen heeft een veel lagere CO2-footprint dan die van de concurrerende grafiet batterijen. Aan grafiet kan je op twee manieren komen: op natuurlijke wijze of synthetisch. Op natuurlijke wijze haal je het uit de mijnen. Dit is een intensief proces en geeft een hoge vervuiling. Of je produceert grafiet synthetisch in een reactorvat, maar dit kost erg veel elektriciteit. Wij hebben een radicaal ander productieproces, waarbij we gas opdampen en slechts één processtap toepassen. Dat zorgt voor 85% minder CO2-uitstoot. De methode is ontwikkeld in Brainport Eindhoven en wordt bijvoorbeeld al langer toegepast in de zonnecelindustrie.”
“De ontwikkeling van de silicium batterij heeft langer geduurd en heeft meer geld gekost dan verwacht. Daarbij zijn we in korte tijd gegroeid van een bedrijfje van vijf personen naar een volwassen organisatie van 90 man. Wat voor ons heeft gewerkt, is om zowel experts van buiten te halen als zelf talent ontwikkelen. Het merendeel van onze zeer specialistische medewerkers, die bijvoorbeeld zijn gepromoveerd in de batterijtechnologie, komt niet uit Nederland. Ons bedrijf heeft veel aandacht voor die verschillende culturen. We zetten ons in voor het vinden van geschikte woningen en scholen voor onze medewerkers. Ook zorgen we ervoor dat we regelmatig leuke dingen organiseren voor het team, zodat iedereen zich zo snel mogelijk thuis voelt.”
“De krachtige industriepolitiek van de afgelopen jaren lijkt achter ons te liggen, nu bijvoorbeeld het Groeifonds is afgeschaft. Dat is jammer, helemaal als je ziet dat landen om ons heen nu juist gas geven, om er zo voor te zorgen dat belangrijke (klimaat)innovaties niet door Chinese bedrijven worden opgeslokt. Wat ons daarnaast niet heeft geholpen, is dat we een vol jaar vertraging hebben opgelopen omdat er geen stroomvoorziening was voor de fabriek in Eindhoven. Dit soort randvoorwaarden moeten wel in orde zijn, voordat wij kunnen besluiten om onze tweede of zelfs derde fabriek ook in Nederland te gaan bouwen.”
Auteur: Peer van den Bouwhuijsen (SER)