Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

Euro 7: EP-leden steunen nieuwe regels om de uitstoot van verontreinigende stoffen te verminderen

Europarlementariërs zijn klaar voor onderhandelingen met de lidstaten over nieuwe regels om de uitstoot door personenauto’s, bestelwagens, bussen en vrachtwagens te verminderen.

Europees Parlement 9 november 2023

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Het Parlement heeft donderdag zijn onderhandelingsstandpunt over de herziening van de EU-regels voor typegoedkeuring en markttoezicht voor motorvoertuigen (Euro 7) aangenomen met 329 stemmen voor en 230 tegen, bij 41 onthoudingen.

De nieuwe verordening zal de huidige grenswaarden voor uitlaatemissies (zoals stikstofoxiden, deeltjesmassa, koolmonoxide en ammoniak) updaten en nieuwe maatregelen invoeren om de emissies van banden en remmen te verminderen en de duurzaamheid van batterijen te vergroten.

De Europarlementariërs volgen de door de Commissie voorgestelde niveaus voor verontreinigende emissies voor personenauto’s en pleiten voor een opsplitsing van de emissies in drie categorieën voor lichte bedrijfsvoertuigen op basis van hun gewicht. Ze stellen strengere grenswaarden voor de uitlaatemissies voor, gemeten in laboratoria en in reële rijomstandigheden voor bussen en zware bedrijfsvoertuigen.

Het Parlement wil ook de berekeningsmethoden en grenswaarden voor de uitstoot van remdeeltjes en bandenslijtage afstemmen op de internationale normen die momenteel door de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties worden ontwikkeld.

Quote
Rapporteur Alexandr Vondra (ECH, CZ) zei: “We hebben met succes een balans gevonden tussen milieudoelstellingen en de essentiele belangen van fabrikanten. Het zou contraproductief zijn om milieubeleid te uit te voeren dat zowel de Europese industrie als haar burgers schade toe brengt. Met ons compromis dienen we de belangen van alle betrokken partijen en sturen we weg van extreme posities.”

Persconferentie
Rapporteur Alexandr Vondra zal journalisten te woord staan na de stemming op donderdag 9 november om 13.30 uur in de persconferentiezaal Anna Politkovskaya (SPAAK 0A50) in Brussel. U kunt de livestreaming en een opname van de persconferentie op de website van het Parlement bekijken.

Volgende stappen
Het Parlement is nu klaar om met de EU-lidstaten te onderhandelen over de definitieve vorm van de wet.

Achtergrond
Op 10 november 2022 heeft de Europese Commissie strengere emissienormen voor luchtverontreinigende stoffen voor verbrandingsvoertuigen voorgesteld, ongeacht de gebruikte brandstof. De huidige emissiegrenswaarden gelden voor auto’s en bestelwagens (Euro 6) en voor bussen, vrachtwagens en andere zware bedrijfsvoertuigen (Euro VI).

Nieuw is dat het Euro 7-voorstel betrekking heeft op niet-uitlaatemissies (zoals deeltjes microplastics van banden en deeltjes van remmen) en eisen bevat met betrekking tot de duurzaamheid van batterijen.

Met de goedkeuring van dit verslag beantwoordt het Parlement aan de verwachtingen van de burgers om de aankoop van elektrische voertuigen die voldoen aan de normen voor de goede levensduur van de batterij te bevorderen, de uitrol van digitale en elektrische infrastructuur te bevorderen en de energieafhankelijkheid van de EU van buitenlandse actoren te verminderen, zoals uiteengezet in de voorstellen 4, lid 3, 4, lid 6, 18, lid 2, en 31, lid 3, van de conclusies van de Conferentie over de toekomst van Europa.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter