Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

Experiment met Haagse stadsbatterij levert waardevolle kennis in strijd tegen netcongestie

AT Osborne 19 september 2024

Kan een grote accu bij een kantoor mogelijke netcongestieproblemen oplossen? Dit jaar heeft het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) in het samenwerkingsverband EnergieRijk Den Haag (ERDH) vanuit deze vraag experimenten uitgevoerd. Zo is het rijkskantoor aan de Rijnstraat 8 in Den Haag gebruikt als testlocatie. ‘De Stadsbatterij biedt een serieuze optie voor het energieneutraal maken van gebouwen. Daarmee zetten we echt stappen in de verduurzaming van het Rijksvastgoed.’

Aan het woord is Nele Borgmann. Als consultant van AT Osborne is zij expert Innovatie bij EnergieRijk Den Haag; een samenwerkingsverband met andere overheden en bedrijven om tientallen gebouwen gezamenlijk te verduurzamen. “Het is de eerste keer dat het Rijk experimenten met een grote batterij doet. De resultaten leveren waardevolle kennis op over hoe we de batterij in de toekomst zinvol inzetten als oplossing voor filevorming op het stroomnet.”

 

200 werkplekken

Sinds begin dit jaar is de Stadsbatterij aangesloten op het stroomnet van de stad. Met een capaciteit van 500 kilowatt is de accu krachtig genoeg om 200 werkplekken een week lang van stroom te voorzien. De Stadsbatterij moet volgens Nele niet alleen het net ontzien, maar ook leveringszekerheid bieden. ‘De grote accu neemt de levering van stroom deels over als de infrastructuur naar het gebouw de hoge vraag niet aan kan.”

 

Piekreductie

Nele en haar collega’s onderzochten in welke mate de Stadsbatterij het netcongestieprobleem kan oplossen. “Het goede nieuws is dat de Stadsbatterij pieken inderdaad kan afvlakken. Wel viel op dat we de batterij nog efficiënter kunnen inzetten voor piekreductie. Daarvoor moet de inzet van de accu nog beter afgestemd zijn op de wisselende energievraag van het gebouw. Maar dat gedrag is helaas nog lastig te voorspellen.”

 

Kostenbesparing

Toch is de uitkomst van het Haagse experiment volgens Nele goed nieuws: “Nu is duidelijk dat we de Stadsbatterij nog meer kunnen inzetten om een grotere piekreductie te realiseren. Dat levert namelijk kostenbesparingen op. Als een pand tijdens de piek veel stroom van het net gebruikt, kom je terecht in duurdere stroomtarieven. Door de pieken af te vlakken, voorkom je die hogere kosten.”

 

Dynamische tarieven

“De tarieven van elektriciteit van het stedelijke stroomnet zijn dynamisch”, legt Nele uit. “Zo zijn de prijzen in de ochtend en avond vaak hoger omdat dan veel mensen stroom gebruiken. ‘s Nachts is er heel weinig stroomverbruik en ligt de prijs dus lager. Inmiddels is het aanbod tijdens de zomermaanden door groene energieopwekking overdag soms zo hoog dat de prijzen zelfs negatief worden. In deze gevallen is het slim om de batterij overdag op te laden.”

 

Slimme software

Door software is de batterij slim genoeg gemaakt om zichzelf op te laden op het moment dat de inkoopprijzen van energie op de markt laag zijn. Nele heeft becijferd dat de Stadsbatterij in de zomer gemiddeld 35 euro per dag aan stroomkosten bespaart. In de wintermaanden is dat gemiddeld 13 euro per dag.

 

Duurzaamheidswinst

Ook levert de Stadsbatterij duurzaamheidswinst op. Nele: “Het komt vaak voor dat bij hoge tarieven een groter aandeel van de geleverde elektriciteit niet-duurzaam is. De Stadsbatterij laadt zoveel mogelijk op bij lage prijzen en dus met meer hernieuwbare energie. Zo bespaar je niet alleen geld, maar voorkom je ook de uitstoot van bijvoorbeeld een gasgestookte elektriciteitscentrale.”

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter