Energie-infrastructuuronderneming Gasunie heeft in het eerste halfjaar van 2024 € 171 miljoen minder nettowinst en € 407 miljoen minder omzet geboekt dan in het eerste halfjaar 2023. Het grootste deel van de daling wordt veroorzaakt door het systeem van regulering waarmee Gasunie in Nederland en Duitsland te maken heeft. In 2022 verkochten de netwerkbeheerders van Gasunie door de Russische inval in Oekraïne veel meer capaciteit dan verwacht tegen soms veel hogere prijzen. De werkelijke inkomsten kwamen hierdoor substantieel boven de door de toezichthouders bepaalde toegestane opbrengsten te liggen. Die extra opbrengsten worden in 2024 en volgende jaren aan de markt teruggegeven in de vorm van lagere tarieven. Daarnaast verkocht en veilde Gasunie de afgelopen maanden minder capaciteit dan in dezelfde periode vorig jaar. De daling van de nettowinst werd gedempt door het dalen van de energiekosten voor het transport van gas.
Gasunie CEO Willemien Terpstra: “Gasunie heeft in de eerste helft van 2024 gestaag voortgebouwd aan haar energietransitieprojecten. Er waren mijlpalen te vieren bij Porthos en het inpassingsplan voor het doortrekken van WarmtelinQ naar Leiden is vastgesteld. Belangrijke stappen op weg naar een klimaatneutrale samenleving in 2050. Tegelijkertijd is de afgelopen maanden duidelijk geworden hoe belangrijk de rol van aardgas en aardgasinfrastructuur in het huidige energiesysteem is. Noorwegen heeft de rol van Rusland als voornaamste herkomstland voor aardgas overgenomen. Markten reageren nerveus op (geringe) verstoringen in de aanvoer van Noors gas. In Duitsland hebben we dit jaar ons transportsysteem uitgebreid zodat het land nu voor het eerst zelf LNG kan importeren en soepel kan doorgeleiden naar de binnenlandse afnemers. In eigen land verwelkomden we in juni in de Eemshaven de 100e tanker die LNG kwam brengen.”
Gasunie CFO Janneke Hermes: “Gasunie wil dat de energietransitie zo soepel mogelijk verloopt. Daarbij is het belangrijk om het brede energiesysteem in ogenschouw te nemen, zeker nu elektrificatie op veel plaatsen moeizaam gaat. Zo is bijvoorbeeld het inzetten in hybride warmtepompen van de 2 miljard kuub groen gas die Nederland in 2030 wil produceren, genoeg om de helft van alle huishoudens te verduurzamen. En de inzet van CO2-neutrale waterstof kan het energiesysteem balanceren en zo de energietransitie versnellen. Aardgas blijft de komende decennia nodig als aanvulling op en achtervang voor groene energie. Totdat de volumes aan waterstof en groen gas zijn gegroeid, zal er aardgas nodig zijn voor industriële processen die moeilijk te elektrificeren zijn en voor elektriciteitsopwekking. Tegelijkertijd willen we de gebruikers van onze infrastructuur zo snel mogelijk goede alternatieven aanbieden. Daarom hebben we tot aan 2030 bijna € 8 miljard aan investeringen in transport en opslag van waterstof, CO2, warmte en groen gas gepland.”
Gasunie Transport Services (Nederland) transporteerde in de eerste helft van 2024 322 TWh aardgas. Dit is 14% minder dan de 377 TWh in de eerste helft van 2023 en het laagste volume ooit vervoerd door GTS in een eerste helft van het jaar. Gasunie Deutschland vervoerde in de eerste zes maanden van 2024 127 TWh aardgas; 8% minder dan de 139 TWh uit de eerste jaarhelft van 2023.
De verkoop van 50% van EemsEnergyTerminal aan Vopak per 1 oktober 2023 heeft ook impact op de presentatie van het halfjaarresultaat van Gasunie. Door de verkoop is EemsEnergyTerminal in plaats van een groepsmaatschappij een joint venture geworden, en tellen we de omzet en de kosten niet meer mee in onze geconsolideerde omzet en kosten. Alleen de nettowinst wordt dan nog meegeteld als een ‘resultaat uit deelneming’.