Menu

Zoek op
rubriek
Klimaatweb
0

Green Friday: bomen planten in plaats van uitverkoop

Stichting Trees for All wil de focus van Black Friday weerleggen: in plaats van nemen, iets teruggeven aan de wereld. Bomen planten in plaats van koopjes scoren. Twee jaar geleden begon de organisatie, die zich normaal vooral bezighoudt met het planten van bomen, met de campagne Green Friday. Het begon klein, maar nu doen ook grote merken zoals Decathlon, ANWB en Dille & Kamille mee. Deze, en ruim 300 andere bedrijven, gaan vrijdag op groen. Joly Bogers van Trees for All vertelt meer over de campagne, de impact van consumptiegedrag en het effect van het planten van bomen.

25 november 2021

Black Friday is overgewaaid uit Amerika en valt de dag na Thanksgiving Day (de vierde donderdag in november). In Amerika hebben de meeste mensen deze dag vrij, en wordt hiermee ook het seizoen voor kerstinkopen ingeluid. Sinds een aantal jaar houden ook winkels in Nederland enorme uitverkopen op deze dag. “Het fenomeen werd in Nederland steeds groter en bekender. We wilden een tegenbeweging starten en toen ontstond uit een brainstorm Green Friday”, vertelt Bogers. Na even googelen bleek dit idee al te bestaan, maar nog niet in Nederland. Trees for All startte vervolgens in 2019 voor het eerst een kleine actie samen met Dille&Kamille. “Onverwachts was dat al een succes. Daarom hebben we vorig jaar iets groter ingezet met de campagne ‘Kom shoppen in het bos’. Dit jaar gaan we verder, en zijn we overweldigd door het succes. Er doen al meer dan driehonderd bedrijven mee die op groen gaan aanstaande vrijdag.”

‘Op groen gaan’

Bedrijven die ‘op groen gaan’, gaan een partnership aan met Trees for All. Voorwaarden zijn dat het bedrijf niet meedoet aan Black Friday – dus geen uitverkoop organiseert -, in ieder geval op vrijdag het logo op groen zet, en geld inzamelt om bomen te planten. De invulling van deze voorwaarden is verder vrij, vertelt Bogers: “Er zijn winkels die hun etalage groen kleuren en ik zag ook een Green Friday food box met vegetarisch eten voorbij komen. Dus er wordt creatief mee omgegaan. Voor het planten van bomen zetten bedrijven een eigen actie op. De een doneert een percentage van de omzet, een ander plant per order een boom en sommigen doen een actie samen met klanten. Decathlon doet bijvoorbeeld soort sport challenge samen met klanten.”

In plaats van uitverkoop kunnen de bedrijven duurzame producten extra in het zonnetje zetten. Voor wat een duurzaam product is, bestaan (nog) geen voorwaarden. “Maar wie weet, het is een groeiende beweging. Dus uiteindelijk willen we daar wel naartoe, om greenwashing te voorkomen.”

Minder consumeren

Vorig jaar kon iedereen nog aansluiten bij de actie. Dit jaar zijn de voorwaarden strenger, en moeten bedrijven zich houden aan bovengenoemde criteria. “We willen laten zien wat de impact is van Black Friday en daarbij stil staan. Het draait erom dat we minder consumeren, en meer kijken naar duurzaam geproduceerde en tweedehands producten.” Het is moeilijk in cijfers uit te drukken wat de impact van een dag als Black Friday is op het klimaat. Het kopen van spullen, waaronder elektronica, zorgt per persoon in Nederland voor maar liefst 2.591 kilo CO2-uitstoot. Dat alleen al is bijna 30 % van de totale uitstoot die Nederland gemiddeld veroorzaakt. “Door uitverkoop worden mensen getriggerd om meer te kopen dan op hun verlanglijst staat.” Stelt Bogers. “Daarnaast zijn het wereldwijde tekort aan grondstoffen, en vervuiling door alle verpakkingen ook gevolgen – naast de CO2-uitstoot - van ons consumptiegedrag.”

Bomen

Kortom, Black Friday resulteert in “nemen van de aarde”, zoals Bogers het noemt. “Met Green Friday wilden we iets teruggeven. En wat is mooier om aan de aarde terug te geven dan bomen en bos? We zijn natuurlijk ook een stichting die bomen plant, dus die link was snel gelegd.”

Het doel van de campagne is om 50.000 bomen te planten. Die worden niet zomaar ergens neergezet, er zijn twee projecten geselecteerd. Trees for All plant altijd deels in Nederland, én deels in landen waar de gevolgen van klimaatverandering het meest voelbaar zijn. Voor deze campagne is een project in Drenthe geselecteerd en een project in Vietnam. De bomen die worden geplant zijn inheems, waarvan sommigen met uitsterven bedreigd worden. Geen monocultuur dus, maar een duurzame bijdrage aan het ecosysteem. Bogers: “Een boom wordt vaak geassocieerd met het vastleggen en compenseren van CO2, maar het is zonde om te kijken naar bossen als pure CO2-stofzuigers. Bomen zorgen voor voedsel, onderdak voor dieren en zijn daarom essentieel voor biodiversiteit. Maar ook voor bijvoorbeeld waterzuivering en bodekwaliteit. De impact van bossen is van levensbelang voor de mens.”

Bij Klimaatweb streven we naar verduurzaming van ons bedrijf en de samenleving. Eén van de manieren hoe wij hieraan bijdragen is door onze boekenverkoop van de Klimaatweb winkel te koppelen aan het planten van nieuwe bomen via Trees for All. Lees hier meer over deze samenwerking , en bezoek ook onze bookshop.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter