Een ding is zeker: niet in Nederland! Ook niet in Duitsland dat flink investeert in waterstofstations. Nee, China leidt de dans met circa 300 stations. Marktonderzoeksbureau Information Trends heeft onlangs een publicatie uitgebracht over het aantal waterstoftankstations wereldwijd. Sinds kort is het aantal van duizend gepasseerd. Natuurlijk is dat in vergelijking met de gangbare stations voor benzine, diesel en LPG nog peanuts. De groeicurve is echter positief. Er komen er per jaar procentueel steeds meer bij.
Van die duizend staat een derde in China. Japan prijkt op plek twee en Zuid-Korea op plek drie. Het is dan ook niet heel toevallig dat de enige waterstofauto’s die we anno 2023 in Nederland kunnen kopen van Japanse en Koreaanse makelij zijn. Dat zijn respectievelijk de Toyota Mirai en Hyundai Nexo.
Duitsland is het enige Europese land dat momenteel meer dan 100 waterstoftankstations operationeel heeft. Het onderzoek van Information Trend signaleert wel duidelijk groei in Nederland in de afgelopen jaren en dat geldt ook voor landen als Zwitserland, Slovenië, Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje.
Volgens Information Trends staan er in Denemarken, Oostenrijk en Zuid-Korea voldoende waterstoftankstations om met een waterstofauto het hele land te kunnen doorkruisen. Andere landen hebben er misschien meer, maar die zijn te veel geconcentreerd in stedelijke gebieden. Dan lukt het nog niet niet om overal te komen. Nederland is overigens een van de landen waar een landelijke dekking ook dichtbij is.
Ondanks vele waterstofinitiatieven in de Verenigde Staten blijft het aantal tankstations hier nog vrij beperkt in vergelijking met bijvoorbeeld Europa. Het Midden-Oosten en Afrika hebben de minste waterstoftankstations. In deze werelddelen staan ze in dertig landen en dan gaat het om enkele stuks.