Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

Kikker Energie zegt toe vaste tarieven niet zonder toestemming van klanten te verhogen

Energieleverancier Kikker Energie zal klanten met een vast contract niet zonder hun toestemming overzetten naar een duurder contract en trekt brieven en e-mails in die het bedrijf op 1 juli aan ca. 13.000 klanten heeft verstuurd. Kikker Energie heeft deze toezegging aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gedaan om verdere maatregelen van de ACM te voorkomen.

ACM 26 juli 2024

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

De ACM heeft aangekondigd maatregelen te nemen tegen Kikker Energie, omdat het bedrijf dreigde om de tarieven van vaste contracten van oud-klanten van energieleverancier DGB te verhogen. In reactie hierop heeft Kikker Energie toegezegd klanten niet zonder hun toestemming over te zetten op duurdere contracten. De ACM houdt scherp in de gaten of Kikker Energie zich aan de toezeggingen houdt.

Eenzijdig contract aanpassen mag niet

Kikker Energie heeft alle klanten van DGB overgenomen via wederverkoper Volti. Een wederverkoper is een bedrijf dat diensten uitvoert voor een energieleverancier, bijvoorbeeld de werving of het versturen van facturen. Kikker Energie maakt verlies op de vaste contracten van ca. 13.000 van de 20.000 overgenomen klanten. Kikker Energie heeft deze klanten op 1 juli e-mails en brieven gestuurd dat zij moeten kiezen: of overstappen naar een andere leverancier of bij Kikker Energie een nieuw vast contract afsluiten met hogere tarieven. Klanten die niet reageren op de brief dreigde Kikker Energie over te zetten op een variabel contract met hogere tarieven. Dit is niet toegestaan. Daarom heeft de ACM Kikker Energie hierop aangesproken en maatregelen aangekondigd.

Toezegging

Kikker Energie heeft bij de ACM aangegeven dat het bedrijf vreest voor (grote) financiële tegenvallers als zij alle oud-klanten van DGB met een verlieslatend vast contract voor de lage tarieven moet blijven leveren. Daarom zal Kikker Energie aan klanten vragen of zij akkoord willen gaan met een hoger tarief, of dat zij zonder opzegvergoeding willen overstappen naar een andere leverancier. Klanten die dat niet willen en aan Kikker Energie nog geen keuze hadden doorgegeven, kunnen hun vaste contract bij Kikker Energie uitdienen voor het met DGB afgesproken (lage) tarief. Zij hoeven daarvoor zelf geen actie te ondernemen. Als klanten het aanbod van Kikker van 1 juli al hadden geaccepteerd, dan kan deze groep klanten ervoor kiezen om terug te gaan naar de oude voorwaarden. Dit moeten zij dan wel telefonisch of per mail bij Kikker aangeven binnen 30 dagen na ontvangst van de nieuwe mail van Kikker. Klanten die al waren overgestapt naar een andere leverancier kunnen mogelijk ook nog terug naar Kikker Energie tegen hun oude tarieven en voorwaarden. Dit dienen zij dan wel binnen de bedenktermijn van 14 dagen bij de nieuwe leverancier aan te geven.

De ACM vindt het belangrijk dat klanten die een vast contract afsluiten er vanuit kunnen gaan dat zij gedurende de hele looptijd gas en elektriciteit geleverd krijgen voor de afgesproken prijs en onder de afgesproken voorwaarden. Ook als hun contract overgenomen wordt door een andere leverancier. Omdat Kikker Energie vreest dat het behouden van de verlieslatende contracten van ca. 13.000 klanten financieel niet houdbaar is, mag het bedrijf klanten wel vragen om vrijwillig akkoord te gaan met een hoger tarief of over te stappen naar een andere leverancier. Dit moet wel altijd een vrije keuze zijn. De ACM houdt daarom scherp in de gaten of Kikker Energie zich aan haar toezegging houdt.

Kikker Energie zal zorgen dat alle ca 20.000 oud-klanten van DGB uiterlijk 30 september 2024 een contract hebben ontvangen met daarin de afgesproken tarieven en voorwaarden.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter