De waterstof-aandrijflijn zal worden ingebouwd in twee N-3 trekkers, die zullen worden ingezet door Vos Transport Group en BCTN Group voor stadsdistributie, regionaal containertransport en (internationaal) lange afstandstransport.
Trucks op waterstof zijn op zich niet bijzonder, want we kennen ze al van de merken Hyundai, Hyzon en Nikola. Alleen gaat het hier om waterstof-elektrische trekkers met een hoog efficiënte brandstofcel van zepp.solutions. De compacte omvang laat voldoende ruimte over voor waterstoftanks en slaapruimte voor de chauffeur, binnen de korte cabines die gangbaar zijn in Europa.
Dit zullen bovendien ’s werelds eerste waterstof aangedreven emissievrije trekkers voor opleggers zijn die elke trailer mogen trekken binnen de huidige Europese regelgeving. De trucktrekkers op waterstof zullen een actieradius van meer dan 600 km hebben.
TNO zal de prestaties van de trucks vergelijken met alternatieven. De partijen hopen met het project de uitrol van duurzaam wegvervoer te bevorderen. Dit zogenoemde DREAMH2AUL project wordt ondersteund door de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en Innovaties in transport (DKTI) van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Zowel BCTN als Vos Transport Group zijn met 3 sterren al jaren koplopers binnen Lean & Green, het leidende CO2-reductieprogramma voor bedrijven in de logistieke sector. Het Delftse zepp.solutions gaat nu van start met de ontwikkeling van de twee waterstof-elektrische vrachtwagens, de levering staat gepland voor eind 2023.
Directeuren Jules Menheere (Vos) en Joop Mijland (BCTN), die ook samen werken om een Container Terminal in Deventer op te zetten, zijn beiden overtuigd van het belang van deze ontwikkelingen. Menheere: “Juist in deze uitdagende tijden is het van belang om te blijven investeren om onze duurzaamheidsambities te realiseren. We moeten nu niet vertragen, maar juist het goede voorbeeld geven.”
Zepp.solutions heeft eerder voor Terberg al een waterstof-elektrische trekker getest en ontwikkeld die wordt gebruikt voor verplaatsen van containers in de haven van Rotterdam. Dat is de H2 Yard trekker. Het zepp.X150 brandstofcelsysteem biedt een hoog rendement en een extreem hoge vermogensdichtheid, waardoor er ruimte is voor meer waterstofopslag en een slaapcabine.