Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

Nieuwe BioMarktMeter geeft inzicht in markt voor biologisch voedsel

Vandaag verschijnt de BioMarktMeter: een nieuwe monitor die de ontwikkeling van de markt voor biologische producten in Nederland volgt. De BioMarktMeter is een initiatief van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) en wordt uitgevoerd door Wageningen University & Research.

Wageningen University and Research 2 June 2025

De BioMarktMeter verzamelt actuele en betrouwbare data over vraag en aanbod in verschillende afzetkanalen en bij de consument, als onderdeel van het landelijkeActieplan Groei van biologische productie en consumptie 2022–2030. Dat Actieplan heeft als doel om het biologisch landbouwareaal in Nederland te laten groeien naar 15% in 2030.

Vraag en aanbod structureel gevolgd

Voor het eerst wordt nu gestructureerd onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen in de biologische markt. De monitor meet de consumentenbestedingen aan biologische producten in supermarkten, en later dit jaar volgen bestedingen in de foodservice en biologische speciaalzaken. Ook marketingaspecten zoals prijs, promotie en assortiment worden onderzocht. Daarnaast biedt de monitor inzicht in hoe consumenten biologische producten ervaren, van hun houding en acceptatie tot de drijfveren achter aankoopgedrag.

De BioMarktMeter start met:

  • Omzetcijfers van biologische producten in supermarkten
  • Inzicht in de ontwikkeling van het aanbod, de prijs en promoties van biologische producten bij vijf supermarkten
Deze onderdelen worden wekelijks gemeten, maandelijks gerapporteerd en per kwartaal gepubliceerd.

Later dit jaar wordt de BioMarktMeter verder uitgebreid met:
  • Informatie over consumentengedrag, zoals perceptie, acceptatie en aankoopbeslissingen van biologische producten
  • Analyse van de achterliggende motivaties en barrières bij consumenten
  • Verkoopdata uit de foodservice en biologische speciaalzaken.

Prijsverschil wisselend

Uit de eerste meting blijkt dat biologische producten soms meer dan twee keer zo duur zijn als producten uit de niet-biologische landbouw. Zo is biologisch varkensvlees met een gemiddelde goedkoopste prijs van €18,62 per kilo ruim twee keer duurder dan niet-biologisch varkensvlees met €8,23 per kilo. Ook biologische Nederlandse kaas is een uitschieter, met €16,11 per kilo tegenover €8,11 niet-biologisch. Daarentegen is het prijsverschil bij andere producten, zoals aardappelen, melk of wortelen, veel minder groot.

Opvallend is ook dat het aandeel promoties voor biologisch in het totale aantal promoties relatief klein is bij de vijf onderzochte supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en PLUS). Het aandeel van biologische producten in promotiefolders varieert van 0,4 tot 5,7% in het eerste kwartaal van 2025, wat uitkomt op een gemiddelde van 2,8%.

Wel is de omzet van de verkoop van biologische producten gestegen, van 3,2% in het vierde kwartaal van 2024 tot 3,6% in het eerste kwartaal van 2025.

Waarom biologische omzet meten?

Biologische landbouw is een van de productiemethoden die bijdraagt aan een gezonde bodem, schoon water, minder emissies, meer biodiversiteit en meer dierenwelzijn. Maar om deze voordelen op grotere schaal te realiseren, moet ook de vraag van consumenten groeien. De BioMarktMeter biedt beleidsmakers, bedrijven, banken, innovators, maatschappelijke organisaties en alle overige actoren in de keten de informatie die zij nodig hebben om gerichte keuzes te maken, knelpunten te signaleren en kansen te benutten. Zo ondersteunt de monitor de transitie naar een duurzaam en toekomstbestendig voedselsysteem.

Alle gegevens en analyses zijn vanaf vandaag beschikbaar op de website www.staatvanbiologisch.nl via het tabblad BioMarktMeter.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter