Om beter te kunnen communiceren over klimaatrisico’s heeft het Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid (NIPV) onderzocht hoe burgers denken over communicatie rond verschillende klimaatrisico’s. Opvallend resultaat: veel mensen willen het liefst informatie over klimaatrisico’s ontvangen via de brievenbus. En ze willen informatie speciaal over hun eigen buurt of omgeving.
Communiceren over de kans op een crisis of een ramp, de gevaren hiervan, en wat burgers in zo’n geval kunnen doen, heet ook wel: crisiscommunicatie. De uitkomsten van dit onderzoek wil het NIPV gebruiken om risicocommunicatie over klimaatrisico’s effectiever in te zetten. Vijf klimaatrisico’s maken deel uit van het onderzoek: droogte, extreem weer, hitte, natuurbranden en overstromingen. Verder keken de onderzoekers naar verschillende factoren die invloed hebben op risicocommunicatie, zoals de ervaring die mensen hebben met een klimaatrisico, welke informatie ze graag willen krijgen, en risicoperceptie: hoe kijken mensen aan tegen een klimaatrisico?
In totaal deden ruim 5000 mensen mee aan het onderzoek. Zij vulden een online vragenlijst in over een van de vijf klimaatrisico’s. Alle vragenlijsten waren hetzelfde, alleen het klimaatrisico kon verschillen. Uit de resultaten blijkt dat risicocommunicatie over klimaatrisico’s op drie punten verbeterd kan worden:
Verhoog de risicoperceptie: Veel mensen zien klimaatrisico’s nog niet als een serieus probleem. Dit kun je veranderen door bijvoorbeeld verhalen van anderen te delen of situaties na te bootsen. Zo kunnen mensen klimaatrisico’s beter begrijpen en leren hoe ze ermee om moeten gaan.
Sluit aan bij wat mensen willen weten: Hoewel veel mensen aangeven dat ze zich niet erg betrokken voelen bij klimaatrisico’s, willen ze er wel graag meer over weten. Vooral over de thema’s droogte, natuurbrand en overstroming. Ze willen weten hoe ze zich kunnen voorbereiden, hoe ze veilig kunnen wegkomen in een extreme situatie en hoe ze anderen kunnen helpen. Het kan per doelgroep verschillen welke informatie het beste aansluit.
Benader mensen met huis-aan-huisinformatie: Veel mensen ontvangen het liefst informatie over klimaatrisico's via de brievenbus, zoals een brochure of een brief. Ook willen mensen informatie die speciaal over hun buurt of omgeving gaat.
Dit onderzoek maakt deel uit van het Programma Klimaatveiligheid van het NIPV(opent in nieuw venster) (verwijst naar een andere website) dat als doel heeft om beter zicht te hebben op wat er mogelijk is om de samenleving veilig en weerbaar te maken bij klimaatverandering nu en in de toekomst. Het is een vervolg op het onderzoek van het NIPV naar risicocommunicatie over klimaatrisico’s(opent in nieuw venster) (verwijst naar een andere website) uit februari 2025.
De resultaten zijn beschikbaar gemaakt in twee deelrapporten: Rapport A(opent in nieuw venster) (verwijst naar een andere website) is bedoeld voor professionals die zelf werken aan risicocommunicatie. Rapport B(opent in nieuw venster) (verwijst naar een andere website) geeft een breed beeld en is vooral bedoeld voor beleidsmakers en anderen die willen weten hoe burgers risicocommunicatie over klimaatrisico’s ervaren.