Menu

Zoek op
rubriek
Klimaatweb
0

Ook Volvo komt met waterstoftruck

Vrachtauto’s op waterstof komen eraan! Ze zijn er al van onder meer Hyundai en Hyzon. Mercedes-Benz werkt eraan en nu toont ook Volvo een truck op waterstof.

H2Platform 27 juni 2022

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Een vrachtwagen met brandstofcellen die worden aangedreven door waterstof stoot alleen waterdamp uit, produceert zijn eigen elektriciteit en heeft een actieradius tot 1.000 km. Volvo Trucks is nu gestart met het testen van voertuigen met deze nieuwe technologie. De marktintroductie is gepland tussen 2025 en 2030.

Waterstoftruck voor langere afstanden

Een waterstoftruck is vooral interessant voor langere afstanden. De actieradius van trucks met batterij-elektrisch aandrijving is daarvoor te beperkt en het laden duurt te lang. Die zijn meer geschikt voor distributie op kortere afstanden. Tanken van waterstof gaat sneller (binnen 15 minuten) en op een volle tank kan zeker 1.000 km worden gereden. Bovendien is een truck met batterijen zwaarder en daardoor is het maximum laadgewicht lager.

Ontwikkeling en testen

“We zijn deze technologie nu al enkele jaren aan het ontwikkelen en het voelt geweldig om de eerste trucks met succes op de testbaan te zien rijden. De combinatie van batterij-elektrisch en brandstofcel-elektrisch stelt transportbedrijven in staat om de CO2-uitstoot van hun vrachtwagens volledig te elimineren, ongeacht transportopdrachten”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.

65 ton GVW

De testexemplaren van Volvo bereiken een GVW van 65 ton en deze waarde is vergelijkbaar met die van dieseltrucks. De brandstofcellen kunnen 300 kW aan elektriciteit leveren. Praktijktesten bij bedrijven moeten aantonen waar nog technische aanpassingen nodig zijn. Ook wordt gekeken naar de commerciële aspecten.

Groene waterstof

“Elektrische trucks op waterstof zullen vooral geschikt zijn voor lange afstanden en zware, energieverslindende opdrachten. Ze kunnen ook een optie zijn in landen waar de oplaadmogelijkheden van accu’s beperkt zijn”, zegt Roger Alm. Hij verwacht dat het aanbod aan groene waterstof de komende jaren zal toenemen, zodat een waterstoftruck maximaal kan bijdragen aan flinke verlaging van CO2-uitstoot in de bedrijfsvoering van transporteurs.

Zie ook

Ook vrachtwagens op de schone toer

Kapitaalinjectie voor uitbreiding waterstoftankstations

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter