De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de bijbehorende rapportagestandaard (European Sustainability Reporting Standards, ESRS) gaat het duurzaamheidsveld flink opschudden. Hoewel de gestandaardiseerde aanpak bijdraagt aan meer consistentie en vergelijkbaarheid, zou het ertoe kunnen leiden dat belangrijke onderwerpen zoals de eiwittransitie minder aandacht krijgen in duurzaamheidsrapportages van bedrijven in de voedselketen.
De CSRD vereist dat bedrijven via een dubbele materialiteitsanalyse bepalen welke duurzaamheidskwesties voor hen relevant zijn. De eiwittransitie is geen ‘standaard’ onderwerp binnen de ESRS. Bedrijven hebben wel de mogelijkheid om maatschappelijke thema's waar ze als bedrijf impact op hebben als bedrijfsspecifiek onderwerp op te nemen in hun rapportages. Concrete doelen en acties van bedrijven zijn essentieel om de eiwittransitie te versnellen en de aandacht voor het onderwerp te behouden.
Retail speelt een belangrijke rol in wat mensen dagelijks eten. Maar wat zijn eigenlijk hun doelstellingen op de eiwittransitie en hoeveel plantaardige eiwitten verkopen ze nu?
In 2023 verkochten Nederlandse supermarkten gemiddeld 39,6% plantaardige eiwitten binnen de groep verkochte eiwitten (op basis van de Eiweet methode). Bij de drie bedrijven die hier al in 2022 over rapporteerden, is een vooruitgang zichtbaar.Een vergelijking van de duurzaamheidsverslagen van 2022 en 2023 laat zien dat de eiwittransitie de afgelopen jaren aan belang heeft gewonnen. Vijf van de zes supermarktketens behandelen het onderwerp nu uitvoeriger en gedetailleerder dan voorheen. Het feit dat een groot deel van de bedrijven is overgestapt naar een dubbele materialiteitsanalyse, zoals vereist door de CSRD, heeft dit niet veranderd.
Alle retailers hebben heldere, ambitieuze doelstellingen voor 2030 die het streven van de overheid van 50% plantaardige eiwitten overtreffen, met uitzondering van Aldi Nederland. Jumbo en Lidl hebben hun doelstellingen zelfs recent nog verhoogd van 50% naar 60% verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong.
De eiwittransitie wordt in de duurzaamheidsverslagen vaak besproken onder bredere duurzaamheidsthema’s, zoals ‘gezonde producten’, ‘klimaatbescherming’, of ‘emissiereductie’. Dit wijst erop dat de eiwittransitie is ingebed in de duurzaamheidsstrategie van bedrijven, ook al wordt het niet overal expliciet als een zelfstandig hoofdthema gepresenteerd.
De ESRS is een leidend framework voor grote retailers in Nederland met de dubbele materialiteitsanalyse als basis. De implementatie van de CSRD zal waarschijnlijk weinig verandering brengen in de aandacht voor de eiwittransitie. Het blijft een essentieel thema vanwege de impact op duurzaamheidsthema’s zoals klimaat, dierenwelzijn en volksgezondheid. Veel retailers hebben het onderwerp al geïntegreerd in bredere duurzaamheidsthema’s en stellen ambitieuze doelen. Het is essentieel dat ook andere partijen in de voedselketen de eiwittransitie prioriteit geven, zoals out-of-home en horeca. Alleen samen kunnen we het doel van minstens 50% plantaardige eiwitten realiseren.