Menu

Zoek op
rubriek
Klimaatweb
0

Toyota levert brandstofcellen voor waterstoftrein

Toyota Motor Europe (TME) levert zes brandstofcelmodules aan het Spaanse CAF, een bedrijf dat onder meer spoorwegrijtuigen, locomotieven, metro’s en trams produceert. De brandstofcelmodules zijn bestemd voor een treinproject van het FCH2RAIL-consortium.

H2Platform 19 januari 2022

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

FCH2RAIL

Als onderdeel van het FCH2Rail-project van de EU bouwt de Spaanse treinbouwer CAF een forensentrein van het type Cercanías Civia om naar een waterstoftrein. De trein kan zo normaal spoorgebruik combineren met emissievrij reizen per spoor zonder bovenleiding. Diesellocomotieven zijn zo overbodig op de trajecten waar geen bovenleiding aanwezig is.

Demonstratietrein

Het FCH2RAIL-consortium levert de Fuel Cell Hybrid Power Pack voor deze treinen en integreert de module in een demonstratietrein. Toyota heeft voor dit doel zes brandstofcelmodules gebouwd, getest en geleverd.

Inmiddels zijn drie modules geleverd aan Centro Nacional del Hidrógeno (CNH2), het onderzoeksinstituut dat de modules test alvorens ze worden overgedragen aan CAF. De overige drie modules gaan naar verwachting medio februari rechtstreeks naar CAF, waarna alle zes de brandstofcelmodules in de demonstratietrein worden geïnstalleerd.

Oplossing voor emissievrije waterstoftreinen

De demonstratietrein rijdt voor de Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe. Beide partijen maken deel uit van het FCH2RAIL-consortium. CAF zal de brandstofcelmodules, als onderdeel van het Fuel Cell Hybrid Power Pack, in de trein installeren. Hierna starten de noodzakelijke tests voor het goedkeuringsproces voor gebruik op Spaanse en Portugese sporen. Het project heeft als doel het energiebeheer te testen en of het systeem een betrouwbare en haalbare oplossing kan zijn voor emissievrije waterstoftreinen.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter