Vanuit Europa is afgesproken dat vanaf dit jaar alle overheidsinstanties minder energie gaan gebruiken door hun gebouwen, processen en mobiliteit te verduurzamen. Gemeenten moeten jaarlijks hun energiegebruik rapporteren en elke 4 jaar een plan maken hoe ze het gebruik de komende jaren gaan verminderen.

Deze afspraken komen voort uit de volgende duurzaamheidsdoelen voor overheidsinstanties:
Iedere overheidsinstantie heeft een rapportageplicht. Dat betekent dat ook gemeenten moeten rapporteren hoeveel energie ze gebruiken. En hoe ze het gebruik in de komende jaren gaan verminderen. Samengevat komt dit hierop neer:
Hieronder vind je de Handleiding energie-efficiënte overheid van RVO. Deze handleiding helpt je stap voor stap bij de voorbereiding en het verzamelen van de benodigde informatie. Deze handleiding legt uit hoe je invulling kunt geven aan de doelen en laat zien wat er van je wordt verwacht. Je hebt hiervoor inzicht nodig in de huidige situatie en je moet plannen maken voor energiebesparing en renovatie.
