Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

Verplichte rapportage energieverbruik voor gemeenten

Vanuit Europa is afgesproken dat vanaf dit jaar alle overheidsinstanties minder energie gaan gebruiken door hun gebouwen, processen en mobiliteit te verduurzamen. Gemeenten moeten jaarlijks hun energiegebruik rapporteren en elke 4 jaar een plan maken hoe ze het gebruik de komende jaren gaan verminderen.

VNG 7 May 2026

Nieuws-/persbericht

Nieuws-/persbericht
Finger pressing button on digital thermostat display.

Duurzaamheidsdoelen

Deze afspraken komen voort uit de volgende duurzaamheidsdoelen voor overheidsinstanties:

  • Elk jaar 1,9% minder energie gebruiken dan in het referentiejaar 2021
  • Elk jaar 3% van de totale vloeroppervlakte van de verwarmde en/of gekoelde gebouwen met een oppervlakte groter dan 250 m2 renoveren tot emissievrije gebouwen
  • Uiteindelijk moeten alle overheidsinstanties, waaronder ook gemeenten, in 2050 klimaatneutraal zijn

Indienen rapportage en plan

Iedere overheidsinstantie heeft een rapportageplicht. Dat betekent dat ook gemeenten moeten rapporteren hoeveel energie ze gebruiken. En hoe ze het gebruik in de komende jaren gaan verminderen. Samengevat komt dit hierop neer:

  • Vóór 1 december 2026: rapportage en plan indienen
  • Vóór 1 december 2027 en elk jaar daarna: vervolgrapportage indienen
  • Vóór 1 december 2030: jaarlijks rapportage en tweede plan indienen

Energie-efficiëntie handleiding

Hieronder vind je de Handleiding energie-efficiënte overheid van RVO. Deze handleiding helpt je stap voor stap bij de voorbereiding en het verzamelen van de benodigde informatie. Deze handleiding legt uit hoe je invulling kunt geven aan de doelen en laat zien wat er van je wordt verwacht. Je hebt hiervoor inzicht nodig in de huidige situatie en je moet plannen maken voor energiebesparing en renovatie.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.