Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

Vliegen op waterstof vanaf Rotterdam in 2025?

De kans lijkt groot dat Nederland een van de eerste landen is waar commerciële passagiersvluchten met een waterstofvliegtuig worden uitgevoerd. Dat is de intentie van een overeenkomst tussen ZeroAvia, Shell en Rotterdam The Hague Airport.

H2Platform 8 februari 2023

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

De partijen willen tegen eind 2024 een operationeel concept klaar hebben. Het doel is om in 2025 daadwerkelijk met een waterstofvliegtuig van bouwer ZeroAvia vanaf Rotterdam naar verschillende luchthavens in Europa te vliegen binnen een straal van maximaal 500 km.

Waterstofinfrastructuur op luchthavens

De samenwerking zal zich richten op operationele zaken op de luchthaven, het ontwikkelen van waterstofinfrastructuur op de grond en opslag en afgifte van waterstof voor de luchtvaart. Het vliegtuig heeft tanks voor de gasvormige waterstof, die een brandstofcel omzet in elektriciteit en waterdamp.

Testvlucht met waterstofvliegtuig

ZeroAvia heeft al met succes begin 2023 een eerste vlucht gemaakt met een omgebouwde Dornier 228. Met een elektrische motor die zijn stroom kreeg van de brandstofcel op waterstof. De andere was de voor dit vliegtuig gangbare Honeywell TPE-331 turbopropmotor. Met andere woorden: mochten zich problemen voordoen bij de waterstoftoevoer of aandrijving dan kon het toestel doorvliegen en landen met een motor op kerosine, maar dat bleek niet nodig.

Veiligheid, tanken en waterstofopslag

De samenwerking tussen ZeroAvia, Shell en Rotterdam The Hague Airport is ook gericht op normen en protocollen rond veiligheid, tanken en waterstofbeheer. De partijen knopen daarnaast gesprekken aan met potentiële luchtvaartmaatschappijen voor de commerciële vluchten.​

Toeleveringsketen waterstof

Shell brengt technische capaciteit in op het vlak van end-to-end toeleveringsketens voor waterstof en ervaring met het ontwerp en de werking van tankapparatuur. Shell werkt overigens al samen met luchthavens om een infrastructuur te ontwikkelen die geschikt is voor duurzame vliegtuigbrandstof, waterstof en het opladen van elektrische vliegtuigen. Dit is de zogenaamde “multimodulaire” infrastructuur.

Reactie ZeroAvia

Arnab Chatterjee, VP Infrastructuur bij ZeroAvia: “Met dit consortium, inclusief Rotterdam The Hague Innovation Airport en Shell, wordt de bal een aanzienlijk eind verder verplaatst naar onze doel voor commerciële operaties. Enkele eerste passagiers op emissievrije vluchten ter wereld zouden vanuit Rotterdam kunnen vliegen. Er is nog veel werk aan de winkel, maar met duidelijke mijlpalen en doelstellingen, begint het harde werk nu echt om de infrastructuur op te leveren en de vereiste protocollen en standaarden te verkennen.”

Reactie Shell

Oliver Bishop, General Manager Waterstof bij Shell: “Dit project en deze samenwerking is een mijlpaal omdat het een snelle decarbonisatie van een moeilijk te elektrificeren sector zoals de luchtvaart mogelijk maakt. Het biedt ook de kans om een van de eerste internationale emissievrije passagiersroutes te ondersteunen. Bovendien biedt het de mogelijkheid om multi-fuel en multimodaal tanken te testen in een live luchthavenomgeving. Dit is een grote stap voorwaarts voor de waterstofluchtvaart en voor de plannen van Shell op dit gebied.”

Reactie Rotterdam The Hague Airport

Wilma van Dijk, CEO Rotterdam The Hague Airport van Royal Schiphol Group: “Waterstof is de sleutel tot het koolstofarm maken van de luchtvaart. Deze samenwerking helpt ons bij het demonstreren en valideren van nieuwe luchthaveninfrastructuur en operationele concepten. En daarmee de luchthaventransformatie richting Zero-Emission te versnellen en te stimuleren.”

ZeroAvia werkte eerder samen met Shell voor de levering van waterstof met een lage koolstofintensiteit om enkele van zijn tests en vroege commerciële activiteiten in Californië van stroom te voorzien. Het multinationale energiebedrijf investeerde vorig jaar ook in ZeroAvia.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter