Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

Welke is groener, de zwarte of de zwarte?

Of het nu om een archaïsche oliestoker gaat of een moderne kilowatt-slurper; bouw, gebruik en recycling van auto’s vragen nog altijd te veel van ons ecosysteem. Groen autorijden bestaat niet.

21 april 2021

Iedereen een EV

Het gaat goed met de elektrische auto (EV). In vrijwel elk nieuw onderzoek komt de EV er beter uit. De actieradius gaat omhoog, de prijs omlaag en de recycling mogelijkheden worden beter - zowel van de auto zelf als van het accupakket. Kortom; alle reden tot feestelijkheden, iedereen een EV en de wereld is gered! Price Waterhouse (PwC) lanceerde recent nog een zeer optimistische analyse, gebaseerd op kopen, kopen, kopen, nieuw-nieuw-nieuw. Goed voor de economie en uiteraard ook voor de omzet van PwC.

Maar wacht even, het doel was toch reductie van de CO2-uitstoot en alles wat daarmee samenhangt? Het stoort mij enorm dat twee aspecten in al die onderzoeken steeds onderbelicht of helemaal niet aan de orde komen. Te weten de absolute footprint veroorzaakt door de productie van zo’n loodzware machine. Twee, het jaarlijkse kilometer gemiddelde waarover die milieulast wordt uitgesmeerd.

Levensduur verlengen

In de meeste onderzoeken met prachtige uitkomsten wordt steeds de bouw en exploitatie van een EV vergeleken met een plusminus net zo grote, nieuwe, fossiele auto. Maar je kunt ook besluiten die nieuwe auto gewoon niet te kopen, niet te laten bouwen of een en ander een paar jaar uit te stellen. Nederland exporteert massaal vier jaar oude leaseauto’s, omdat wij kennelijk liefst steeds weer een nieuwe (elektrische) auto aanschaffen of leasen. Goed bezig? Laat me niet lachen. Die vier jaar oude leaseauto is nog niet eens halverwege zijn levensduur. Als de onderzoekers voor de verandering eens een nieuwe (EV) auto met een vier jaar oud model zouden vergelijken, dan zou de EV er heel wat minder positief uitkomen.

De auto verduurzamen kan heel makkelijk door de ingebouwde levensduur meer volledig te benutten. Vrijwel iedereen kent de berekeningen over de gereconditioneerde Iphone of Mac versus de nieuwe versies. Als je die wetenschap extrapoleert van een 2,5 kilo zwaar laptopje naar een auto van 2000 kilo slaat je de schrik om het hart.

De ecologische footprint die het bouwen van een auto neerlegt is gigantisch (en van een EV vaak nog meer). Het maken van één laptopje kost bergen energie en slobbert letterlijk sloten vol water. Laat staan de bouw van nieuwe grote zakenauto’s. Van 1500 tot dik 2500 kg per stuk! Zijn ze helemaal gek geworden! Nee, als er maar een accupakket zo zwaar als 20 E-bikes in zit is het goed voor het milieu, want het is elektrisch. Het is om te huilen!

Graag zou ik eens een onderzoek zien waarbij de totale lifecycle footprint van een nieuwe auto vergeleken wordt met bijvoorbeeld die van een vier jaar oude. De uitkomsten zouden wel eens voor schokkende inzichten kunnen zorgen.

Jaarkilometrage

En dan nog puntje twee. Het jaarkilometrage. Als je inderdaad 20-25.000 zakelijke kilometers rijdt, compenseert de EV al vrij vlot z’n productie footprint; door z’n nul uitstoot en efficiëntie. Maar als je veel minder rijdt , bijvoorbeeld 10.000 kilometer per jaar, komen die sommetjes veel minder gunstig uit.

Begrijp me goed, ik ben voorstander van elektrificatie en van alle ander oplossingen die minder milieubelastend zijn. Maar zoals het nu gaat, gaat het veel te hard en zonder voldoende over het echt heel grote plaatje na te denken.

Als je er nuchter naar kijkt is de auto rechts (het EV) natuurlijk veel schoner, omdat er geen uitlaatpijp aan zit. Maar als je naar het totale plaatje kijkt, is de auto links veel groener onder de streep.

Recept voor groen rijden

Als je het werkelijk serieus neemt met de klimaatdoelen is het recept heel eenvoudig:

  1. We moeten heel veel minder kilometers gaan rijden. Maar of dat gaat lukken?

  2. Volgende optie: Veel langer gebruik maken van de auto’s die er al zijn. De overheid zou leasecontracten van 8 jaar kunnen subsidiëren. En de huidige populaire vierjarige contracten extra kunnen belasten.

  3. Fiscaal de productie veel kleinere, lichtere auto’s aanmoedigen. Denk aan maximaal 1500 kilo; het gewicht van een middenklasser is ondank het gebruik van lichtere materialen de laatste decennia met zeker 50% gestegen

  4. Nieuwe, lichte, elektrische auto’s eindeloos hergebruiken cq. revitaliseren. Hergebruik is dramatisch veel schoner dan recyclen.

Of de industrie, de politiek en ons glanzende ego die realiteit ook aankunnen? Dat is nog maar de vraag.

Wat denkt u? Plaats uw reactie hieronder.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter