Menu

Zoek op
rubriek
Klimaatweb
0

Wie vliegt als eerste op waterstof?

De Amerikaanse start-up ZeroAvia heeft een geslaagde test uitgevoerd met een vliegtuigmotor op waterstof. Dat gebeurde op de grond. Na doorontwikkeling moet de motor een vliegtuig voor maximaal 19 passagiers voortstuwen.

H2Platform 12 augustus 2021

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

De waterstofindustrie is booming in Europa. Om deze reden ontwikkelt ZeroAvia de technologie in het Verenigd Koninkrijk. De Britse overheid heeft in 2019 daarvoor, omgerekend, al 3 miljoen euro beschikbaar gesteld aan het Amerikaanse bedrijf. Ook Avia Solutions en Airbus zijn vol gas bezig met ontwikkeling van waterstofaandrijving voor vliegtuigen.

HyFlyer-project voor vliegtuig op waterstof

Onder de projectnaam HyFlyer wordt bij ZeroAvia gewerkt aan een efficiënte en krachtige waterstof-aandrijflijn. Het eindresultaat moet een middelgroot passagiersvliegtuig met maximaal 80 zitplaatsen worden dat geheel CO2 neutraal een middellange afstand kan overbruggen.

Test met behulp van 15 tons truck

De test met de vliegtuigmotor op waterstof is uitgevoerd met behulp van een truck van 15 ton. De motor met een maximaal vermogen van 600 kW was daaraan bevestigd op een grote stalen constructie. De test moest aantonen of 600 kW vermogen genoeg is om een zwaar voertuig c.q. vliegtuig in beweging te krijgen. Dat lukt prima is te zien op een video van ZeroAvia.

Volgende waterstofmotor voor vliegtuig met 80 zitplaatsen

De volgende stap is de montage van twee van deze motoren aan een vliegtuig voor 19 passagier, met daarin een brandstofcel en uitwisselbare waterstoftanks. Een Dornier 228 wordt daarvoor omgebouwd. Na deze pilottest staat de ontwikkeling van een 2.000 mW motor op het programma. Twee exemplaren daarvan leveren genoeg stuwkracht voor een passagiersvliegtuig met 80 zitplaatsen.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter