De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een ‘Leidraad duurzaamheidsclaims’ gemaakt. Deze leidraad bevat vuistregels en praktische voorbeelden om bedrijven te helpen bij het formuleren van duurzaamheidsclaims.
Consumenten en bedrijven willen steeds vaker bijdragen aan een wereld die ook op lange termijn leefbaar blijft. Daarom vinden zij het steeds belangrijker om duurzame keuzes te maken. Consumenten zijn meer geïnteresseerd in de duurzaamheidsimpact van producten en diensten die zij aanschaffen. Dat wegen zij mee bij hun aankoopbeslissing.
Claims over duurzaamheid worden echter door consumenten vaak als onbetrouwbaar gezien. Bedrijven moeten eerlijk zijn over duurzaamheid, en mogen alleen duidelijke, juiste en relevante duurzaamheidsclaims gebruiken. De ACM heeft 5 vuistregels opgesteld die bedrijven helpen om te werken met eerlijke duurzaamheidsclaims;
Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn
Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf
Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend
Bekijk de volledige Leidraad Duurzaamheidsclaims hier