Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

Deutsche Bahn doet de test: zonnepanelen op het spoor leveren potentieel evenveel energie op als 5 kerncentrales

De ruimte tussen de rails bedekken met zonnepanelen - dit is het onderwerp van een test uitgevoerd door spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn en het Britse bedrijf Bankset in Saksen. De potentie is enorm.

Netzwelt 11 juli 2022

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

  • In een samenwerkingsproject onderzoekt Deutsche Bahn samen met het Britse bedrijf Bankset Energy het gebruik van zonnepanelen op de dwarsliggers tussen de rails. De PV panelen kunnen helpen bij het doel van Deutsche Bahn om tegen 2040 klimaatneutraliteit te bereiken.

  • De tests vinden plaats op het DB-testveld aan de Ertsgebergte.

  • Zonnepanelen zijn nu al op ongebruikelijke plekken te vinden, zoals in gebogen vorm op elektrische auto's, als luifels en in de vorm van stickers.

Het idee om zonnepanelen op het spoor te plaatsen bestaat al een paar jaar. Tot nu toe heeft de technologie zich echter niet over de hele linie kunnen vestigen, ook al lijkt de ruimte ideaal. De spoorlijnen worden regelmatig onderhouden en zijn vrij van bomen en struiken. Toch zijn er onbeantwoorde vragen, zoals slijtage van passerende treinen.

Zoals gemeld door verschillende media, waaronder de Süddeutsche Zeitung, onderzoekt Deutsche Bahn samen met Bankset Energy de ruimte tussen de rails voor het gebruik van grootschalige zonnesystemen. Een woordvoerster van de spoorwegen vertelde Netzwelt over het project:

“De Bankset Energy Group test momenteel zonnepanelen op dwarsliggers op het DB-testveld aan de Ertsgebergte. Op het testveld voorziet DB bedrijven van sporen en systemen voor het testen van innovatieve producten. De bedrijven, waaronder de Bankset Energy Group, kunnen daar onder realistische omstandigheden ervaring opdoen om te zien of hun technologieën werken en de gewenste effecten opleveren. De tests zullen in eerste instantie plaatsvinden ongeacht of DB de technologie zelf in zijn routenetwerk zal gebruiken.”

Klinkt veelbelovend: het Britse bedrijf berekent dat er per kilometer spoorlijn 100 kilowatt aan elektriciteit kan worden opgewekt. Geëxtrapoleerd naar het DB-railnet, dat meer dan 60.000 kilometer lang is, betekent dit een elektriciteitsopwekking die vergelijkbaar is met het vermogen van vijf kerncentrales. Met betrekking tot dit onderwerp ook interessant: in de Oostzee komt de grootste offshore windenergiecentrale ter wereld met 370 turbines.

Dit artikel is vertaald door Jitske van der Woude van Klimaatweb.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter