De TU Delft werkt toe naar een circulaire, CO2-neutrale en klimaatadaptieve campus in 2030. Het project Geothermie Delft speelt hier een belangrijke rol in. Aardwarmte is een duurzaam alternatief voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Een tweetal diepe putten worden in de aardbodem geboord, waar warm water wordt opgepompt. Dit water wordt gebruikt om de gebouwen op de campus te verwarmen. Maar hoe realiseer je de aanleg van een aardwarmtebron op een goede manier met veel verschillende partijen, in een dichtbebouwde omgeving als de TU Delft Campus, waar 30.000 mensen per dag verblijven? De TU Delft zet hiervoor omgevingsmanagement in. Ik ben omgevingsmanager voor de interne stakeholders. In dit blog vertel ik je hoe we dit aanpakken.
Onderzoek, onderwijs en valorisatie zijn de primaire processen op de campus en die moeten zoveel mogelijk doorgang vinden zonder teveel hinder. Colleges en tentamens zijn verbonden aan strenge geluidseisen. Ook vinden er op de campus veel onderzoeken plaats die lange doorlooptijden hebben en uiterst gevoelig kunnen zijn voor verstoring door geluid, trillingen of elektromagnetische straling. Om het geothermie Delft project succesvol te laten verlopen is omgevingsmanagement dus essentieel.
De TU Delft is een organisatie met een zeer uitgebreide en complexe organisatiestructuur die veel verschillende stakeholders mee brengt. Alle faculteiten zijn aparte stakeholders met eigen belangen. Ook binnen één faculteit kunnen er verschillende belangen zijn. De gebouwbeheerder bijvoorbeeld heeft andere belangen dan de faculteitssecretaris. Andere stakeholders op de campus zijn onder andere de verschillende gebruikers (studenten, onderzoekers en medewerkers), studieverenigingen, bedrijven en sport- en onderwijsfaciliteiten. Het is daarom nodig om naast het omgevingsmanagement voor externe partijen omgevingsmanagement specifiek in te richten voor de interne stakeholders. Voor dit project is dit extra van belang omdat de TU Delft in dit geval verschillende rollen heeft: aandeelhouder, grondeigenaar, omwonende, afnemer en onderzoeker.
Het doel van omgevingsmanagement is het creëren van een transparant, betrouwbaar en duidelijk proces met alle stakeholders, waarin de verschillende belangen zorgvuldig worden meegenomen. Dit draagt bij aan vertrouwen, wederzijds begrip, verbinding, samenwerking en duidelijkheid voor de omgeving. Een tevreden omgeving draagt bij aan een soepel lopend project.
Het was in beginsel dus zaak om de belangen van de diverse stakeholders in kaart te brengen. Als omgevingsmanager voor de interne stakeholders ben ik daarom in een vroeg stadium met de interne stakeholders in gesprek gegaan. Zo waren er bijvoorbeeld zorgen over geluidsoverlast tijdens de tentamenperioden. Vervolgens hebben we samen met de stakeholders en het consortium, bestaande uit TU Delft, EBN, Shell en Aardyn, gezocht naar een oplossing waar alle belangen serieus werden afgewogen. Zo hebben er geluids- en trillingsonderzoeken plaatsgevonden door middel van een proefboring, zijn er extra geluidsmaatregelen genomen op en om de bouwplaats en hebben we vroegtijdig een aantal tentamenzalen in de directe omgeving kunnen uitroosteren. Door de stakeholders vroegtijdig te betrekken en goed te luisteren naar hun belangen, zorgen en wensen hebben wij extra oplossingen kunnen implementeren om de hinder voor het primaire proces zoveel mogelijk te beperken.
100% garantie is er bij de uitvoering natuurlijk nooit, het is belangrijk om daar duidelijke afspraken over te maken met alle betrokken partijen. Wanneer er toch dingen mis gaan is eerlijke, transparante en tijdig communicatie noodzakelijk. De samenwerking tussen de projectmanager, omgevingsmanager en communicatieadviseur is daarbij van essentieel belang. De partijen zijn in het geval van het project geothermie goed op de hoogte van de werkzaamheden, voelen zich betrokken bij het project en hebben veel interesse in de voortgang. Uiteindelijk is het ook voor interne stakeholders van belang dat ze in een duurzame en gezonde omgeving verblijven.