Menu

Zoek op
rubriek
Klimaatweb
0

Varen op waterstof komt van de wal

Schonere scheepvaart tussen Rotterdam en Singapore met een hoofdrol voor waterstof, dat beogen de autoriteiten in beide havensteden. Havenbedrijf Rotterdam en de Maritime and Port Authority of Singapore hebben een intentieverklaring ondertekend voor de langste Groene en Digitale Corridor ter wereld. Het doel is om in 2027 de eerste duurzame scheepvaart op deze route te realiseren.

H2Platform 3 augustus 2022

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Grootste bunkerhavens ter wereld

Singapore en Rotterdam behoren tot de grootste bunkerhavens ter wereld. Het zijn daarmee belangrijke schakels op de veel gebruikte Aziatisch-Europese scheepvaartroutes. De zeevaart gebruikt grotendeels nog gasolie maar er zijn steeds meer duurzame alternatieven beschikbaar. Daarbij is het vizier ook gericht op waterstof en brandstoffen op basis van waterstof zoals ammoniak en methanol.

Waterstof en energiedichtheid

De vraag is welke alternatieve brandstoffen het meest geschikt zijn. De energiedichtheid is van belang. Bij fossiele brandstof is die hoog. Van alternatieven heb je meer nodig om dezelfde afstand te varen. Waterstof heeft in gasvorm meer volume en dat betekent minder laadvolume in het schip. Waterstof uit vloeibare ammoniak ondervangt dit volumeprobleem, maar voor de chemische processen is weer extra energie nodig.

Samenwerkingen

De havenbedrijven bekijken nu samen met verladers, brandstofleveranciers en andere bedrijven wat de best mogelijke opties zijn. Elk alternatief heeft zijn eigen uitdagingen met betrekking tot kosten, beschikbaarheid, veiligheid en beperkingen in vaarbereik.

De havenautoriteiten zullen samenwerken met het Global Centre for Maritime Decarbonisation en Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero-Carbon Shipping. Andere partners zijn BP, CMA CGM, de Digital Container Shipping Association, Maersk, MSC, Ocean Network Express , PSA en Shell. De samenwerking is gericht op financiering en het starten van pilots voor bunkering en gebruik van koolstofarme en koolstofvrije brandstoffen op de route.

Digitale corridor

Daarnaast zullen de twee havens ook de efficiëntie, veiligheid en transparantie van goederentransport optimaliseren door een digitale corridor te creëren waarbinnen veilig gegevens, standaarden en elektronische documentatie kunnen worden gedeeld. Dit vergemakkelijkt de scheepvaart en vrachttransport tussen de havens en helpt de aankomst van schepen optimaliseren met just-in-time shipping.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter