Staatssecretaris Yeşilgöz-Zegerius (EZK) informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de uitrol van windenergie op zee en over de voorgenomen aanpak van de vergunningverlening voor de windparken op kavels VI en VII in het windenergiegebied Hollandse Kust (west).
Met deze brief informeer ik uw Kamer over de voortgang van de uitrol van windenergie op zee en over de voorgenomen aanpak van de vergunningverlening voor de windparken op kavels VI en VII in het windenergiegebied Hollandse Kust (west).
Dit jaar is begonnen met wereldwijd de eerste subsidievrije bouw van een windpark op zee, Hollandse Kust (zuid), kavels I-IV. Ook leveren inmiddels de kavels van windenergiegebied Borssele duurzame stroom aan het Nederlandse net. Met de gunning van twee kavels (VI en VII) binnen het windenergiegebied Hollandse Kust (west) wordt gestart met uitvoering van de Routekaart windenergie op zee 2030. Deze nieuwe Routekaart brengt het totale aanbod van Nederlandse windenergie op zee op ongeveer 11 gigawatt in 2030.
Windenergie op zee speelt een belangrijke rol in het behalen van de klimaatdoelstellingen en de verduurzaming van onze energievoorziening, industrie en transport. In 2020 is voor de oorspronkelijke Routekaart windenergie op zee 2023 van het Energieakkoord de laatste vergunningsprocedure (Hollandse Kust (noord), kavel V) met succes afgerond. Daarmee is de destijds afgesproken doelstelling van groei en kostenreductie bij windenergie op zee ruimschoots behaald (Kamerstuk 35092 nr. 9).
Onderstaand overzicht vat de huidige planning van de uitrol van windenergie op zee samen.
Windenergiegebied , kavel(s) |
Omvang (GW) |
Gunning kavel(s) |
Oplevering net op zee |
Ingebruikname windpark |
Tweede ronde beschikking (die nog een bijdrage leveren in 2030) | ||||
Luchterduinen |
0,13 |
2011 |
2015 |
2015 |
Gemini Windpark |
0,6 |
2010 |
2016 |
2016 |
Routekaart 2023 (Energieakkoord) | ||||
Borssele, kavels I en II |
0,75 |
gerealiseerd in 2016 |
gerealiseerd in Q3 2019 |
gerealiseerd in 2020 |
Borssele, kavels III, IV en V |
0,75 |
gerealiseerd in 2016 (V in 2018) |
gerealiseerd in Q3 2020 |
gerealiseerd in 2020 (V in 2021) |
Hollandse Kust (zuid), kavels I en II |
0,76 |
gerealiseerd in 2017-18 |
verwacht Q4 2021 |
verwacht 2022- 23 |
Hollandse Kust (zuid), kavels III en IV |
0,76 |
gerealiseerd in 2018-19 |
verwacht Q1 2022 |
verwacht 2022- 23 |
Hollandse Kust (noord), kavel V |
0,76 |
gerealiseerd in 2019-20 |
verwacht Q1 2023 |
verwacht 2023 |
Routekaart 2030 (Klimaatakkoord) | ||||
Hollandse Kust (west), kavel VI |
ca. 0,7 |
verwacht Q4 2021 |
verwacht Q1 2024 |
verwacht 2025- 2026 |
Hollandse Kust (west), kavel VII |
ca. 0,7 |
verwacht Q4 2021 |
verwacht Q1 2026 |
verwacht 2026 |
Ten noorden van de Waddeneilanden1 |
ca. 0,7 |
verwacht Q4, 2022* |
verwacht Q1 2027* |
verwacht 2027* |
IJmuiden Ver, Kavels I t/m IV |
ca. 4,0 |
2 tenders verwacht Q4 2023 en Q4 2024 |
2 platforms en kabel- verbindingen, verwacht Q4 2028 en Q4 2029. |
verwacht 2028 t/m 2029 |
Vorig jaar heeft mijn voorganger een appreciatie van de Noordzee Energie Outlook (NEO) aan uw Kamer gestuurd (Kamerstuk 32813 nr. 646). Hierin is aangegeven dat windenergie op zee na de Routekaart 2030 nog significant zal moeten doorgroeien om onze energievoorziening efficiënt en tijdig te kunnen verduurzamen richting 2050. Een deel van deze verdere groei zal ook op de kortere termijn, nog tot en met 2030, nodig zijn om invulling te geven aan de aangescherpte Europese 55% CO2-reductiedoelstellig voor 2030.
Voortgang uitrol windenergie op zee en vormgeving vergunningverlening kavels VI en VII windenergiegebied
Onderbouwing en Evaluatie van het voorstel (CW3.1).