12% van de jaarlijkse Europese energievraag komt binnen via het havengebied Rotterdam-Moerdijk en als het aan de havenautoriteiten ligt wordt dat rap meer.
Het blijkt uit een recent geupdate Cluster Energie Strategie (CES) Rotterdam-Moerdijk. Dit strategische rapport is vorig jaar opgesteld maar nu bijgesteld op basis van de huidige situatie en energievraag. Er is volgens de jongste gegevens haast nodig om de infrastructuur in de haven en naar het achterland uit te breiden.
Nico van Dooren, bestuurlijk coördinator van de CES Rotterdam-Moerdijk en tevens Directeur New Business van het Havenbedrijf Rotterdam: “Nederland heeft de kans om uit te groeien tot een belangrijke Europese hub voor waterstof en circulaire productie. Daarmee dragen we niet alleen bij aan de klimaatdoelen en duurzame werkgelegenheid maar kunnen we ook onze afhankelijkheid van landen als Rusland verkleinen. Hiervoor blijft het wel essentieel dat de benodigde infrastructuur met prioriteit wordt aangelegd zodat we alle projecten tijdig van nieuwe, duurzame energie kunnen voorzien.”
Diverse projecten staan op stapel voor het havengebied Rotterdam-Moerdijk. Samen zijn die al goed voor een CO2-reductie van 17 megaton in 2030. Uit onderzoek blijkt dat vier keer zoveel elektriciteit en twee keer zoveel waterstof nodig zijn in 2030 als nu. Ook wordt gesproken van CO2-opslag in de studie.
Om dit alles te faciliteren zijn acht sleutelprojecten geïdentificeerd die prioriteit vragen:
Infrastructuur voor import en vervoer van waterstof
De Delta Corridor buisleidingeninfrastructuur naar Chemelot en Duitsland
Verzwaring van het elektriciteitsnetwerk en nieuwe aanlandingen van wind op zee
Infrastructuur voor transport en onderzeese opslag van CO2
Warmteleidingen vanuit de industrie
Infrastructuur voor het project H-vision, voor productie van koolstofarme waterstof
Walstroominstallaties voor zeeschepen
Infrastructuur voor transport op waterstof tussen Nederland, België en Duitsland