Gaat de jonge generatie mobilisten die ‘opgroeit’ met een deel-e-scooter in de toekomst minder snel een eigen auto aanschaffen? Bert Berkers (Universiteit Twente) onderzocht deze vraag samen met adviseurs Nick Knoester en Megan Visscher. Ze deden hiervoor onderzoek onder deelscootergebruikers in Den Haag en Rotterdam.
De deelscootergebruiker heeft overwegend nog geen privéauto, wel veel deelautopotentie. Die potentie is groter dan bij de gemiddelde Nederlander. De nieuwe generatie deelscootergebruikers staat meer open voor deelmobiliteit, waarbij de deelauto een belangrijke pijler is om in mobiliteitsbehoefte te voorzien.
Om deze potentie te benutten helpt het om aan te sluiten bij de voorkeuren van deelscootergebruikers voor een deelautoconcept.
Naast de focus op deelscooters keken ze naar welke randvoorwaarden nodig zijn voor deelauto-concepten. Ruim 40% van de respondenten (n=110) geeft aan de deelauto te verkiezen boven een eigen auto om hun mobiliteitsbehoeften in te vullen.
Driekwart heeft de voorkeur om gebruik te kunnen maken van (interstedenlijke) freefloating-deelauto-concepten (Amber, Sixt Share, ShareNow), die gebruikt kunnen worden enkele ritten.