Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

Brandbrief truckfabrikanten: "1.000 waterstofstations in 2030"

Europa moet vaart zetten achter de komst van waterstofstations. Truckfabrikanten pleiten daarvoor bij de Europese commissie. De transportsector wil namelijk zo snel mogelijk naar meer emissievrije transport. Dan moeten daarvoor wel de (economische) voorwaarden worden geschapen.

H2Platform 22 april 2021

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Urgente pleidooi voor waterstof

Truckfabrikanten en milieuorganisaties bundelen nu de krachten om serieus werk te maken van transport met emissievrije trucks, zowel batterij-elektrisch als waterstof-elektrisch. Het blijkt uit een brandbrief aan de Europese Commissie.

In 2025 al 300 waterstofstations nodig

De sectie Transport & Environment van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) stelt in de gezamenlijke brief dat 300 waterstoftankstations nodig zijn voor eind 2025 en maar liefst 1.000 voor aanvang van 2030. Naast nog eens 42.000 elektrische laadstations voor trucks.

Productie waterstoftrucks

De vrachtwagenfabrikanten zijn in hoog tempo bezig met ontwikkeling en productie van elektrische trucks en waterstoftrucks. In Groningen heeft het Amerikaanse Hyzon in samenwerking met het Nederlandse Holthausen Clean Technlogy een fabriek in gebruik genomen voor waterstoftrucks.

Inhaken op Green Deal?

De ACEA wijst naar de Green Deal, waarin de Europese Commissie bij monde van vice-voorzitter Frans Timmersmans hamert op een drastische verlaging van de uitstoot van CO2. Volgens de ACEA wil de transportsector zo snel mogelijk de transitie daarvoor in gang zetten, maar dan is het wel zaak om nu internationaal door te pakken met infrastructuur.

Wat is direct nodig voor waterstoftrucks?

Een aanpak in Europees verband is belangrijk voor professioneel vervoer. Grensoverschrijdend transport is gebaat bij voldoende laad- en tankfaciliteiten die geschikt is voor zware trucks. Het gaat om ultrasnelle laders en waterstofstations die voldoende waterstof met de vereiste tankdruk kunnen leveren. Op plaatsen waar ook voldoende ruimte is voor de vrachtauto’s.

“Tijd voor Europese Commissie om wakker te worden”

“Onze industrie staat volledig achter de Green Deal”, Martin Daum, ACEA Commercial Vehicle voorzitter en CEO van Daimler Truck AG. “CO2-neutraal transport moet uiterlijk 2050 een feit zijn. Wij investeren massaal in CO2-neutrale trucks. Maar onze klanten kopen die niet als ze nergens kunnen opladen of waterstof kunnen tanken.”

William Todts, executive director at Transport & Environment van de ACEA: “De transitie naar emissievrije trucks is al op weg. Het is tijd voor de Europese Commissie om wakker te worden. We moeten in de komende vier jaar zeer veel laadstations en waterstofstations realiseren bij truckstops, logistieke hubs en langs alle Europese hoofdwegen.”

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter