Menu

Filter op
content
PONT Klimaat

0

EU-mobiliteitsstrategie moet aansluiten op regionale plannen

De VNG wil dat de EU in haar strategie voor duurzame en slimme mobiliteit aansluit op de regionale mobiliteitsplannen (RMP). Verder vragen we om goede financiering en kennisuitwisseling. Dat staat in ons standpunt dat op 11 maart is vastgesteld.

VNG 26 maart 2021

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

De EU-strategie is een beleidsdocument en routekaart voor het Europese transport- en mobiliteitsbeleid van de komende jaren. De mobiliteitsstrategie combineert de duurzaamheidsagenda uit de EU Green Deal met de digitale agenda en de rol van mobiliteit in het herstel uit de coronacrisis. Voor de EU gaat het voornamelijk om de verduurzaming van de bestaande mobiliteit. De VNG vraagt daarnaast juist aandacht voor het verminderen van het aantal verplaatsingen en het veranderen naar actieve mobiliteit zoals fietsen en lopen.

De Europese stedelijke vervoersplannen (SUMP) moeten goed aansluiten op de Regionale Mobiliteitsplannen (RMP). Binnen deze RMP’s maken Nederlandse gemeenten, provincies en regionale partners hun plannen voor duurzame mobiliteit concreet, als afspraak uit het Klimaatakkoord. De VNG verwelkomt de plannen om financiering beschikbaar te stellen voor de gemeentelijke mobiliteit, maar vraagt daarbij aandacht voor beperking van de regeldruk en een betere uitvoerbaarheid.

Volgens de VNG moet de EU tevens zorgen voor een gelijk speelveld door regels over harmonisatie en standaardisatie, zoals bijvoorbeeld bij lichte elektrische voertuigen (LEVs) en intelligent speed adaptation (ISA).

Wethouder Robert van Asten (Den Haag) is vanuit de VNG-commissie Europa en Internationaal de portefeuillehouder op het EU-mobiliteitsdossier. Hij schrijft momenteel een adviesrapport in het EU Comité van de Regio’s en vertegenwoordigt daarnaast de VNG in Brussel.

Zie ook

Lees het VNG standpunt hier

Lees hier meer over regionale mobiliteitsplannen

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter