Welke nieuwe wetten en regels op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaat treden deze periode in werking? Een overzicht van de wijzigingen per 1 januari 2022.
Voor nieuwe elektrische auto’s van de zaak gaat de bijtelling omhoog van 12% naar 16%. Het nieuwe percentage geldt voor auto’s zonder CO2-uitstoot met een datum eerste toelating in 2022 tot en met 2024. Bijtelling is een percentage van de nieuwprijs van de auto, waarover inkomstenbelasting wordt betaald.
De maximale cataloguswaarde (nieuwprijs) waarover korting op de bijtelling wordt berekend, wordt in 2 stappen verlaagd. In 2022 geldt de bijtelling voor elektrische auto's voor het catalogusbedrag tot € 35.000. Vanaf 2023 wordt dat € 30.000. Voor het bedrag daarboven geldt de standaard bijtelling van 22%. Voor nieuwe auto’s op waterstof of zonne-energie, aangeschaft in 2022 geldt de 16% bijtelling voor de hele cataloguswaarde.
Bijlage: Belangrijkste wijzigingen belastingen 2022
Op dit moment kan het voorkomen dat er twee keer belasting moet worden betaald over het opslaan van energie. Vanaf 2022 kan dit op twee manieren worden voorkomen:
de partij die een energieopslagfaciliteit exploiteert een grootverbruikaansluiting heeft
de partij die een energieopslagfaciliteit exploiteert, aan degene die de elektriciteit levert verklaart dat hij buiten de heffing blijft
Bijlage: Uitvoeringstoetsen Belastingdienst, Toeslagen en Douane Belastingplan 2022
Voor investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen gaan de percentages van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) omhoog in 2022. De MIA heeft 3 percentages, afhankelijk van het bedrijfsmiddel. De nieuwe percentages zijn 27%, 36% en 45%. Nu zijn de percentages nog 13,5%, 27% en 36%. Op de Milieulijst staat welk percentage geldt voor welk bedrijfsmiddel.
In 2022 kan daarom tot maximaal 45% van de investeringskosten af worden getrokken van de fiscale winst. De MIA geldt bovenop de standaard afschrijvingen.
Bijlage: Belangrijkste wijzigingen belastingen 2022
Lees ook: Meer belastingvoordeel voor milieuvriendelijke investeringen in 2022
Per 1 januari mogen alleen dieselvrachtauto’s met emissieklasse 6 (Euro 6) en elektrische trucks de milieuzone voor vrachtauto’s inrijden. Hetzelfde geldt voor autobussen, als een gemeente de milieuzone ook laat gelden voor autobussen. Vrachtauto’s op diesel met emissieklasse 4 en 5 mogen niet meer in milieuzones rijden.
Nu zijn er in Nederland 13 gemeenten die een milieuzone voor dieselvrachtauto’s hebben. Dat zijn: Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam,’s-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Tot slot heeft ook de gemeente Haarlem sinds 1 januari van dit jaar (2022) een milieuzone voor vrachtauto’s ingevoerd.
Bijlage: Besluit wijziging Reglement verkeersregels en verkeerstekens voor harmonisatie van milieuzones
Per 1 januari 2022 zijn de subsidiebedragen van isolatiemaatregelen en warmtepompen verhoogd. Ook zijn per 2022 de voorwaarden voor de minimale m2 ruimer. De isolatiemaatregelen gelden alleen voor woningeigenaren. En zakelijke gebruikers kunnen onder ruimere voorwaarden ook subsidie krijgen voor zonnepanelen en kleine windturbines.
Lees meer: Vanaf 1 januari 2022 meer subsidie voor isolatie en warmtepomp
Bijlage: Regeling tot wijziging ISDE
Overzicht nieuwe wetgeving vanaf 1 januari 2021
Kamer van Koophandel, Ondernemersplein
Rijksoverheid
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland